Gezond(er) leven,  Ontspannen

#Wandelkilometers 2021 | Februari

De maand februari is alweer voorbij gevlogen en daarom is het natuurlijk weer tijd voor de maandelijkse update van de #wandelkilometers2021 challenge. Een maand waarin we ook veel sneeuw- en ijspret kregen van moeder natuur, wat bij sommigen voor wat minder wandelingen zorgde (maar niet per se minder beweging!). Ik heb van ongeveer 50 van de 150 deelnemers hun tussenstanden ontvangen en deze deel ik graag in deze update!

Februari

Dit keer heb ik de deelnemers een formulier laten invullen om de tussenstanden zo op een efficiënte manier te verzamelen. Scheelt een hoop werk en kost niet meer moeite voor jullie! Aangezien ik van ongeveer 1/3e de tussenstanden ontvangen heb, is onderstaand getal eigenlijk ook maar het “begin”. Het daadwerkelijke totaal ligt waarschijnlijk dus nog veel hoger!

Afgelegd in februari:
4500+ kilometer!

#Wandelkilometers2021

Meet the toppers

Wat is er nou leuker dan kennismaken met de mensen die net als jij aan het strijden zijn om hun persoonlijke doel te halen? Juist, niks! Daarom zal ik elke maand een aantal toppers uitlichten die zich even aan je voorstellen en meer vertellen over hun doel, voorkeuren en tips.

Marloes24 jaar
@mevrouwmarloes
Doel: 500 kilometer

Vertel eens wat over jezelf!
Hoi! Ik ben Marloes, 24 jaar, afgestudeerd docente Nederlands en momenteel volg ik een schakelprogramma (pre-master) communicatiewetenschappen. Naast mijn studie geef ik ook bijles, werk in in de supermarkt, blog ik en kom ik graag buiten (met zon iets liever dan in de regen).

Wat is jouw wandeldoel en wat is je motivatie daarvoor?
Momenteel staat mijn wandeldoel op 500 kilometer, maar ik denk dat ik dit nog wel ga uitbreiden. Op mijn 21e ging de knop op en ging ik van nooit sporten naar drie keer in de week hardlopen. Ik vond het niet kunnen dat iemand van mijn leeftijd een slechte conditie had. Helaas kreeg ik eind 2019 kanker en werd ik kapotgemaakt door de chemo’s.

Ik mocht niet sporten. Momenteel mag ik hardlopen voorzichtig weer oppakken. Tijdens de chemokuren mocht ik wel wandelen en dit deed ik dan ook veel. Nu doe ik dat nog steeds veel, omdat ik het belangrijk vind om fit en gezond te blijven.

Waar wandel je het liefst?
Het liefst wandel ik in het bos. Ik vind het heerlijk om bijvoorbeeld de hond van de vader van mijn vriend mee te nemen. Ook spreek ik maandelijks met een vriendin af om samen met haar hond in het bos te wandelen. In mijn eentje wandel ik meestal gewoon door de stad of een park. Maar het bos is favoriet.

Hoe houd jij jezelf gemotiveerd?
Ik ga heel goed op beloningen, haha. Als ik ergens een badge of medaille mee kan verdienen, dan heb ik de motivatie ervoor. Het helpt dan ook dat ik een sporthorloge heb dat maandelijks leuke uitdagingen heeft in de app. Momenteel doe ik naast de wandelchallenge bijvoorbeeld ook de challenge om zestig dagen achter elkaar mijn stappendoel van 8000 stappen per dag te behalen. Als ik die uitdaging haal, heb ik weer een badge.

Wat is jouw wandeltip?
Draag laagjes. Ik vind het in de winter en lente best lastig om te verzinnen wat voor kleding ik moet krijgen. Gemiddeld wandel ik 5 tot 6 kilometer in een uur. In het begin heb ik het dan vaak fris, maar hoe meer ik wandel, hoe warmer ik het krijg. Vaak draag ik dan ook een hemd, shirt (,trui) en jas.

Eef37 jaar | Gouda
@eefje_de_peefje
Doel: 1000 kilometer

Vertel eens wat over jezelf!
Hoi hoi, Ik ben Eefje, of zeg maar Eef. 37 jaar oud en ik woon in Gouda. Maar in hart en nieren ben ik een echte Brabantse. En dat is een hardnekkig gevoel. Guus Meeuwis zingt er niet voor niets over.

Wat is jouw wandeldoel en wat is je motivatie daarvoor?
Toen ik in januari begon met deze challenge, heb ik mijn doel gesteld op 750km. Maar halverwege februari had ik al 250km gelopen. Dus ik heb het bijgesteld naar 1000km.

Mijn belangrijkste motivatie is een gezond lichaam, en een gezonde geest. Ja ja, lekker vaag. Maar ik zal me nader verklaren. Ik ben chronisch ziek; ik heb een vorm van spierreuma, overgewicht en chronische depressie. Het lopen is iets wat lukt. Waar ik plezier uit haal. En trots ben op de vooruitgang die ik erin boek. De afstanden, de snelheid en het gewichtsverlies. Dat ik zoveel loop is eigenlijk iets van de afgelopen maanden. De knop is weer om. Zoals wel vaker. Afvallen en weer opstaan is een ongoing proces. Zo viel ik 50 kg af, waarvan er weer 20 aan kwamen. In december 2020 was ik het zat. De knop ging om. En ik stelde mezelf als doel om dagelijks minimaal een half uur matig intensief te bewegen. En zo geschiedde. Want dat half uur is inmiddels minimaal 1,5uur.

Waar wandel je het liefst?
Het liefst wandel ik in de natuur. En dan heb ik geen voorkeur voor de omgeving; bos, heide, strand, of zoals in mijn woonomgeving: het polder landschap. Als Brabantse was ik altijd gek van het bos, heide en vennen gebied. Maar sinds ik hier zoveel loop, kan ik het polder-landschap ook echt waarderen.

Hoe houd je jezelf gemotiveerd?
Ik zit nu in een goede flow. Waardoor het wandelen eigenlijk gewoon onderdeel is van mijn routine. Het liefst wandel ik in de ochtend. Vaak is het dan ook rustiger. In mijn uppie wandelen vind ik heerlijk. En dan te bedenken dat ik periodes heb gekend (en die misschien in de toekomst ook nog wel komen) waarin ik nauwelijks de deur uit kwam. Laat staan alleen. Ik motiveer mezelf door het maken van leuke, afwisselende routes. Steeds nieuwe dingen ontdekken. En wat ook helpt, is om het laagdrempelig te houden. En dan bedoel ik; schoenen aan en gaan. Niet nadenken maar doen…. Vooral op de dagen dat ik fysiek en mentaal minder goed in mijn vel zit. Want als ik ga nadenken, dan komen de beren op de weg.

Wat is jouw wandeltip?
Als ik meer dan 10km ga lopen, neem ik een rugzak mee met wat te eten en drinken. Onlangs liep ik een deel van een route dwars door de weilanden, maar door de hoge waterstanden hier was het een grote modderbedoening. Sindsdien neem ik ook een paar droge sokken mee. Gaande weg leer ik!

Margo, 57 jaar | Vreeswijk/Nieuwegein
@Margo_der

Vertel eens wie je bent!
Ik ben Margo, 57 jaar en woonachtig in Vreeswijk/ Nieuwegein.

Wat is jouw wandeldoel en wat is je motivatie daarvoor?
Mijn wandeldoel is 300 km te wandelen. Ruim 2 jaar geleden ben ik getroffen door een aantal hartstilstanden uit het niets. Gelukkig gereanimeerd door mn gezin en een zeldzame hartafwijking rijker, inclusief een geïmplanteerde icd.
Na de revalidatieperiode was ik vorig jaar net weer fulltime aan het werk, totdat ik door de corona, thuis ging werken. Aangezien bewegen goed voor alles is, doe ik tijdens de lunchpauze een ommetje.

Waar wandel je het liefst?
Omdat ik mn lunchpauze benut om te wandelen, loop ik rond in het mooie Vreeswijk.

Hoe houd jij jezelf gemotiveerd?
Ik gebruik de ommetje app van de hersenstichting. Heb ook een groep aangemaakt voor jullie: gebruik de code (LFNWD) en sluit je aan bij: #wandelkm2021. Download op https://hersenstichting.nl/ommetje

Wat is jouw wandeltip?
Mijn wandeltip is ‘geniet tijdens het wandelen ook van de omgeving’
Nederland is zó mooi en dicht bij huis kun je ook genieten!

Wil jij ook meedoen met de wandelchallenge?
Lees dan ook deze blog en lees onderstaande informatie
.
De facebookgroep vind je hier!

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

Eén reactie

  • Marloes

    Heel leuk om te lezen waarom anderen meedoen aan de wandelchallenge! Ik moet zeggen dat maart nog niet zo heel goed gaat bij mij, maar misschien komt dat nog, hahah. In ieder geval fan van de wandelchallenge 🙂

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *