Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Vragen beantwoorden & update week 3

De tijd vliegt, want ik ben alwéér een week verder. Voor mijn gevoel schreef ik de vorige update 2 dagen geleden, dus de week is weer voorbij gevlogen. Het aanpassen van mijn eetpatroon naar gezondere, gevarieerde voeding én het bijhouden van mijn kCal begint goed te wennen en wordt al bijna een gewoonte. Via instagram vroeg ik of er bepaalde onderwerpen/onderdelen waren binnen dit proces, waar men wat over zou willen weten. In deze blog geef ik daar antwoord op én laat ik uiteraard weten wat het resultaat na deze derde week is.

“Heb je een beloning voor jezelf? Bijvoorbeeld in wat je tegen jezelf zegt?”

Leuke vraag! Want ik merk dat ik mezelf regelmatig even een “schouderklopje” geef. Vaak kijk ik ’s avonds – letterlijk – terug hoe de dag gegaan is met voeding en bewegen. Wanneer ik dan (weer) mijn doel gehaald heb voor de dag ben ik daar behoorlijk bewust van. Want dit proces gaat echt niet alleen om de grote stappen of mijlpalen, juist het keer op keer behalen van een (dag) doel voelt alsmaar als een achievement. Ik merk dat ik hierdoor oprécht trots op mijzelf ben en ook bewust dat ik dat mag zijn. Als ik nu naar mijzelf in de spiegel kijk zag ik normaal welke weg er nog voor me ligt, maar de boventoon ligt nu op dat ik mijzelf eerlijk aan kan kijken met de gedachte dat ik doe wat ik kan. Natuurlijk had ik liever niet gehad dat het zover was gekomen, maar ik doe in ieder geval iets aan nu en ik doe wat juist is, voor zóveel redenen. En dat soort momentjes zijn simpelweg een beloning voor mijzelf.

“Hoe kom je aan zo’n dagmenu?”

Deze verzin ik eigenlijk zelf en ik bedenk het ook eigenlijk niet van te voren. Gedurende de dag maak ik keuzes op basis van voldoende variatie en voer ik deze in in de app MyFitnessPall. Zo houd ik zicht op de hoeveelheid calorieën maar ook de verhouding koolhydraten-vet-eiwitten. Ik heb niet per sé een target hiervoor, maar ik probeer door middel van voldoende variatie van al het goede (eigenlijk dus de schijf van vijf) wat binnen te krijgen. Verder haal ik allerlei inspiratie uit kookboeken en blogs.

“Heb je weleens last van jezelf als saboteur en zo ja, hoe ga je ermee om?”

Ik merk dat ik veel rust heb in dit proces omdat mijn motivatie duidelijk is. Het voelt alsof ik eigenlijk maar één keuze heb en dat is er voor gaan. Niet alleen om af te vallen omdat dat “gewoon zou moeten”, maar omdat mijn gezondheid alle aandacht verdient. Ik kan me eigenlijk geen grotere motivatie vinden dan dat en dat maakt dat ik bepaalde gedachten nu ook veel beter aan kan. Waar ik normaal erg gevoel ben voor emotie-eten, sta ik nu juist heel sterk op dat soort momenten. Ik kén die valkuilen van mijzelf namelijk allang, niet gek aangezien ik al veel mislukte pogingen heb gehad. Emotie kan natuurlijk op allerlei manieren een rol spelen en zo ook een saboteur zijn. Denk aan vandaag, het is moederdag: dan mag je best iets lekkers toch? Of wanneer ik mijn tentamens heb afgerond na twee weken hard werken? Ik merk dat ik mijzelf nog altijd wel wat probeer te belonen maar doe dit dan niet in de vorm van een zak drop of een pak koek, maar door een extra lekkere avondmaaltijd te maken. De hoofdmaaltijden van de dag zijn nu vaker een feestje, terwijl ik normaal enkel de snacks er omheen kon waarderen. Zo merk ik dat ik die saboteur in mij alsnog kan geven wat het wil maar zonder mijn doel uit het oog te verliezen.

“Eet je extra als je verbruik hoger is door bijvoorbeeld te sporten?”

Op dit moment niet. Nu sport ik ook niet bijzonder veel en zie ik mijn mate van sporten als iets wat er prima bij kan. Wel zorg ik er voor dat ik in de keuzes die ik maak qua voeding, wel zorg voor voldoende eiwitten, zeker op een sportdag. Nu heb ik mijn kCal-budget voor de dag ook ingezet op mijn ruststofwisseling én enige mate van sport (hierover schreef ik in deze blog). Dus eigenlijk heb ik wel ingecalculeerd dat ik dus dagelijks wel iets doe en is extra eten dus niet nodig. Als ik meer, vaker en zwaarder zou trainen zou die berekening dan eigenlijk ook aangepast moeten worden en dan is meer eten denk ik wel een mogelijkheid. Hangt vooral van het doel af denk ik!

Update week #3

Deze derde week ging op het gebied van mijn voeding ook eigenlijk weer hartstikke goed. Qua beweging was het echter een stuk rustiger omdat de astma voor veel klachten zorgde, maar dat is dus ook oké. Iets wat ik moet accepteren dat het nooit volgens het boekje zal gaan en er periodes zullen zijn waarin ik meer kan dan andere keren. Qua voeding blijf ik zonder problemen binnen mijn kCal (2000 per dag) en heb in de afgelopen 3 weken simpelweg géén trek gehad in snoep of koek. Ik denk dat dit komt omdat ik mijzelf an sich niets verbied, dus als ik het zou willen, zou het kunnen. Daarnaast bestaat mijn voeding (veel) minder uit suikerrijke onderdelen waardoor mijn bloedsuikerspiegel een stuk stabieler blijft. Dit heeft ongetwijfeld ervoor gezorgd dat de zoete-trek momentjes als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Als dat niet fijn is! Het fijne is ook dat ik het eten eigenlijk best wel los kan laten. Waar ik normaal tijdens een “dieet” of poging tot afvallen continue bezig ben met wat ik mag eten, wanneer en hoeveel, laat ik het nu op zijn beloop. Zo eet ik regelmatig en consequent op basis van een “hongergevoel” en niet “trek” en ben ik er tussendoor verder niet of nauwelijks mee bezig. Het voelt niet als een straf, het voelt niet als een dieet. Ik doe dit gewoon, gewoon omdat ik het kan en ik me hier goed bij voel. En daardoor voelt het alles behalve streng, alles behalve afzien en alles behalve een strijd. Interessant, want dat heb ik nooit eerder zo ervaren. Enerzijds ben ik waakzaam voor het moment waarop dit verandert, anderzijds… is dit misschien gewoon “de knop om”?

Het zal vast nog moeizamer worden wanneer er meer verleidingen op de loer liggen en ik minder veilig alles zelf in de hand heb. Maar tot die tijd maak ik de stapjes die ik kan maken. Met deze week het resultaat van – 0,8 kg ten opzichte van vorige week! Zou ik komende week dan echt al de 5 kg aantikken? 🙂

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

VERDER LEZEN:
> Lees hier meer blogs over “Personal talk”
> Lees hier meer blogs over “Gezonder Leven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *