Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Voorbeeld dagmenu & update week 2

Inmiddels ben ik twee weken bezig met het aanpassen van mijn voedingspatroon en ik moet zeggen, het gaat me best wel goed af. Ik denk dat dit komt omdat er zo weinig uitstapjes en externe verleidingen zijn. Zodoende kan ik eigenlijk alles zelf in de hand houden, zelf keuzes maken en kom ik niet in moeilijke situaties. Om een beeld te geven van wat ik zoals eet gedurende de dag deel ik hierbij een voorbeeld van een dagmenu. Wat ook niet mag ontbreken deze blog is natuurlijk een update van de resultaten van week numero 2.

Voorbeeld dagmenu

Het lijkt me niet meer dan logisch, maar ik vermeld het toch maar even. Een dagmenu is iets heel persoonlijks. Het is in mijn geval gebaseerd op wat ik lekker vind qua producten, wat ik zie als een gezonde en gevarieerde voeding en het aantal kCal dat ik wil eten op een dag (nu 2000 kCal). De ene dag verdeel ik het op de ene manier, de andere keer op een andere manier zodat ik veel variatie in zit. Hieronder is dus één van de voorbeelden.

Ontbijt

Havermout-banaan uit de oven
Dit warme ontbijtje vult genoeg om de ochtend door te komen en dat vind ik echt heerlijk. Normaal gesproken krijg ik vanzelf weer trek rond een uur of 10 maar dat is zo niet het geval

Lunch

Volkoren brood met mager beleg en een kommetje soep
Tegen de lunch heb ik wel degelijk weer trek en zorg ik voor een goed vullende lunch. Veelal bestaat dit uit brood, in mijn geval vaak 3 sneetjes, met beleg zoals smeerkaas 15+, magere vleeswaren. Het liefst zou ik er verse soep bij maken maar ik neem ook gerust een kom soep uit blik voor het gemak bij de lunch als afwisseling. Tot slot voeg ik er vaak wat komkommer/tomaat aan toe, voor de groentjes!

Tussendoortjes

Afhankelijk van hoeveel trek ik heb tussen de maaltijden door, heb ik inmiddels een aantal mogelijkheden voor tussendoortjes. Hierbij probeer ik gedurende de dag steeds iets anders te kiezen, ook binnen productgroepen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Optimel kwark met vers fruiten wat noten
    Vult goed en het is lekker zoetig en daardoor ook voor de lekkere trek
  • Rauwkost met hummus dip
    Altijd goed als je gewoon zin hebt in snacken. Worteltjes doen het altijd goed!
  • Snack-a-jacks
    Een redelijke vervanging van zin in iets zouts als je kiest voor de kaas of BBQ smaak, of juist iets zoets als je voor de chocola/caramel smaak kiest
  • Handje notenmix
    Vaak combineer ik dit met iets anders omdat enkel noten al heel snel veel kCal bevat bij maar een kleine portie. En combi met iets wat minder kCal heeft maakt het dan net wat aantrekkelijker.
  • Fruitmix
    Ik merk dat ik in de afgelopen twee weken vaak rond een uur of 15/16 trek heb in wat lekkers. Daarom proberen we veel soorten fruit in huis te hebben zodat je met een beetje moeite een gevarieerd schaaltje hebt. Het verschilt binnen de fruitsoorten maar er zijn genoeg soorten met een beperkt aantal calorieën
  • Maïswafel met beleg
    Vaak als ik ’s morgens toch wat trek krijg heb ik de neiging een koek te pakken. Gelukkig hebben we die niet in huis dus kies nu vaak voor maïswafels met bijvoorbeeld pindakaas en plakjes banaan. Ook als ik ’s avonds trek krijg ik dit een lekker en zoet alternatief dat goed vult.

Diner

De afgelopen twee weken werd er weinig creativiteit van ons verwacht wat het diner betreft. We hadden namelijk twee weken lang een HelloFresh box voor 4 maaltijden per week. Gescoord met een goede aanbieding en zodoende kregen we weer wat inspiratie voor ander soort gerechten. Ook zal ik gelijk toevoegen dat wij op zaterdag gewoon standaard onze patatjes eten. Dit is een voorbeeld van waarom ik het nu zonder problemen volhoud: er gelden geen restricties, de rest van de week eet ik gevarieerd en gezond dus een zelfgebakken frietje op zaterdag kan daar best tussen. Vanaf komende week moeten we weer zelf aan de slag met het bedenken maar over het algemeen houd ik het volgende aan:

  • Een kleinere portie koolhydraten dan normaal
  • Een grotere portie groenten dan normaal
  • Een normaal stukje vlees
  • Zo min mogelijk kant-en-klare sausjes met allerlei toevoegen, dus zoveel mogelijk zelf maken en/of kruiden

Update week #2

Ik zal eerlijk zeggen dat ook deze tweede week me onwijs goed af is gegaan (ik klop even af). Het zal ook te maken hebben met het feit dat ik me niet altijd even fit voel, waardoor mijn eetlust ook wat afneemt. Hoe dan ook, het maken van gezonde keuzes gaat me nog altijd goed af, door voldoende variatie in huis te hebben is er altijd wel iets waar ik zin in heb. En vooral door niets in huis te hebben wat té verleidelijk is. Het begint te wennen dat ik dit gewoon doe en ik weet waarom ik het doe. Voor nu voldoende motivatie om dit vol te houden! De beweging heb ik waar mogelijk ook goed doorgezet dus dit zal eveneens hebben bijgedragen tot het resultaat van deze tweede week. Kortom, ik ben weer trots op dit resultaat!

Ook deze week heb ik voor mezelf mijn verwachtingen overtroffen. Wel spelen er zoals ik al eerder zei ook andere zaken mee zoals het niet fit voelen waardoor ik minder trek had. Neemt niet weg dat ik zoveel mogelijk mijn doel van 2000 kCal heb geprobeerd te halen, omdat te weinig eten juist een averechts effect kan hebben en daar wellicht juist eetbuien uit ontstaan. Anyway, dit gaat goed en de motivatie is ook nog volop aanwezig, dus ik ben weer benieuwd naar een nieuwe week!

OCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

VERDER LEZEN:
> Lees hier meer blogs over “Personal talk”
> Lees hier meer blogs over “Gezonder Leven”

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *