Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Vakantie, tips voor herpakken & update week 14

Na de afgelopen 3 maanden iedere week een update te hebben geschreven, heb ik nu besloten om dit om de week te gaan doen. Daarom was er geen update nummer 13, maar schrijf ik vandaag de update van week 14. Na een korte vakantieonderbreking, stond ik weer vol motivatie om verder te knallen maar het opnieuw oppakken blijft keer op keer lastig. In deze blog mijn ervaring hoe je het het beste weer kunt oppakken en natuurlijk een gewichtsupdate!

Tips voor het oppakken van je gezonde eetgewoonten

Inmiddels heb ik al een aantal keer mijn gezonde eetgewoonten losgelaten (voor een vakantie/paar dagen weg) en vervolgens weer opgepakt. Ergens voelt het alsof dit probleem er niet zou moeten zijn, want waarom moet het één worden losgelaten om het ander te kunnen doen. Nog beter zou zijn: het gezonde gedrag niet helemaal hoeven loslaten in de basis maar wel accepteren dat je een aantal extra dingen zult nemen. Iets waar ik nog aan moet werken denk ik zo :-). Die omschakeling in je eetgedrag als je gemotiveerd bent zoals ik is best lastig. Je hebt weer een aantal dagen geproefd van het ongezonde, het niet bijhouden van voeding en je hebt even geen restricties. Wat voor mij helpt om het op te pakken is als volgt:

  • Zodra je motivatie hoog is om je weer te herpakken, gelijk doen. Ook als dat op een random vrijdag is en je normaal gesproken pas maandag weer zou gaan beginnen. Die motivatie is er niet voor niets en kun je juist goed gebruiken voor die kickstart;
  • Bijhouden van kCal/eetdagboek geeft weer structuur in je dag, in je voeding en in wat je allemaal nuttigt gedurende de dag. Voor mij geeft dit bijhouden echt een houvast en dat bevestigt dat wat ik doe, het juiste is. Dat geeft dan weer die motivatie en zodoende is het even inkomen, maar werkt het wel de juiste richting op!
  • Probeer niet te kiezen voor de alles-of-niets modus. Want heb jij de afgelopen dagen genoten van wat lekkere koekjes, mag je die bij het herpakken echt nog wel maar dan als het binnen je kCal valt. Door niet gelijk te kiezen voor volledige restrictie, voelt het een stuk vriendelijker aan en hoeft het gezondere eetpatroon helemaal geen straf te zijn;

Update week #14

Ten opzichte van week 12 ben ik tijdens het weegmoment vandaag ietsjes aangekomen. We hebben het over slechts +0,2 kg. Ik vind dat reuze meevallen en ik denk dat zonder het herpakken van de afgelopen dagen, er nu iets heel anders op de weegschaal had gestaan. Kortom, die 10kg is er nog altijd af (wat heel goed voelt) en nu ga begin ik weer met een schone lei voor de volgende mijlpaal: 110 kg (-12,5 kg). Ik merk dat mijn motivatie even hoog is als in het begin en ondanks het genieten van lekkers tijdens mijn vakantie, ben ik super excited om verder te knallen! Ook het bewegen gaat me steeds een beetje beter af. Ik merk dat mijn conditie vooruit gaat en dat motiveert en zijn beurt weer om het door te zetten. Dus eh, ik zie jullie weer over 2 weken!

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

MEER LEZEN:
> Lees hier meer blogs over “Gezonder Leven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *