Gezond(er) leven,  Madelon Sophie,  Personal talk

Trainen met Astma #2 | Update 6 weken

Drie weken geleden schreef ik over de start van het traject bij de longfysiotherapeut in de zogeheten “longgroep”, maar door het coronavirus heb ik hier slechts 1 week aan deelgenomen. Daarom streef ik ernaar om thuis en buiten zoveel mogelijk te blijven bewegen, binnen de voorschriften van de fysiotherapeut. In de vorige blog was ik 3 weken bezig en bouwde ik het trainen op de crosstrainer flink op. De weken erna stond het sporten echter op een lager pitje in verband met de aanhoudende koorts en klachten die ik heb/had. Een overzicht van de trainingen van de afgelopen 3 weken lees je in deze blog!

Trainen met de borgschaal

Aangezien ik al zo’n 5 weken aan het tobben met ziek zijn, klachten van m’n longen (al dan niet door de astma) en enorme vermoeidheid stelde ik voor de afgelopen weken geen strikte doelen voor mezelf. Eerst maar eens opknappen. Maar op de dagen zonder koorts en met wat meer energie besloot ik alsnog wat te bewegen. Hierbij houd ik op advies van de fysiotherapeut de “borg-schaal” aan (in mijn geval de variant voor longpatiënten).

De borg-schaal is een manier om een waarde te geven aan de mate van inspanning. Zo kan de ene dag een workout voelen als een 4 en de andere dag is de identieke workout eerder een 7. Ik moet er naar streven maximaal een 4 te scoren tijdens de inspanning. Dit kun je interpreteren als een inspanning waarbij je nog wat kunt praten maar al wel wat gaat zweten. Best lastig om je hier aan te houden soms, maar wel heel belangrijk om te voorkomen dat je over je grenzen heen gaat. Tussendoor rust nemen kan er ook voor zorgen dat je binnen het gewenste niveau blijft.

Thuisoefeningen van de fysio

Als afwisseling op het trainen op de crosstrainer en het wandelen/fietsen buiten vroeg ik mijn fysio om simpele oefeningen die ik thuis ook kan uitvoeren om het trainen op dit niveau wat vollediger te maken. Ik kreeg hiervoor basis oefeningen toegestuurd, die ik hieronder even toelicht ínclusief video’s! Ze zijn gebaseerd op een echt basisniveau en zijn natuurlijk alles behalve origineel, maar hierdoor zijn ze voor mij haalbaar en tháts what i need. Start met een laag aantal herhalingen en aan de hand van de borgschaal mag ik het langzaam gaan opbouwen.

Trainingen week 4-6

Zoals je in onderstaand overzicht kunt zien was week 5 een mindere week, wat te maken had met het ziek zijn. Desondanks heb ik behoorlijk wat beweging gehad en ik ben daar enorm trots op. Had niet verwacht dat ik dit op eigen kracht voor elkaar zou krijgen maar zo’n crosstrainer in huis én een laagdrempelig trainingsniveau zonder verwachtingen helpt me hier enorm mee. Zo lukt het me de ene dag om 6 x 2 minuten op de crosstrainer te staan terwijl het een andere keer 4 x 2 minuten lukt. Beiden is prima en dit heeft dan ook met die borgschaal te maken.

Een update van drie weken om weer trots op te zijn. Ik ben benieuwd of jij vaak thuis traint en zo ja, hoe je dat dan doet! Ook heb ik voor zo goed als de eerste keer een video toegevoegd, met de fysio-oefeningen. Hopelijk vinden jullie dit net als ik een leuke toevoeging!

FIJNE DAG, STAY SAFE & STAY HOME!

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

VERDER LEZEN:
> Lees hier meer blogs over “Personal talk”
> Lees hier meer blogs over “Gezonder Leven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *