Gezond(er) leven,  Madelon Sophie,  Personal talk

Trainen met Astma #1 | Longfysiotherapie & thuis trainen

Eerder vertelde ik mijn verhaal rondom de diagnose Astma in deze blog. Een verhaal wat vol verrassingen zat, vol onbekendheden. In januari dit jaar zorgde de astma voor een heftige exacerbatie, ofwel een ontregeling van de klachten. Als gevolg hierop lag ik 3 weken lang in bed of op de bank en kwam mijn conditie op een nóg lager niveau terecht. Met deze gevoelige longen die me alsmaar weten de verrassen zocht ik hulp voor het herstellen en verbeteren na deze aanval. Ik startte in het ziekenhuis met een traject bij de longfysiotherapeut. Door het coronavirus ligt dit echter stil en ben ik op advies van de fysio thuis gaan trainen op de crosstrainer. Hoe beide programma’s eruit zien deel ik in deze blog!

Programma longfysiotherapie

Op advies van de longverpleegkundige ging ik op zoek naar een fysiotherapeut die voldoende kennis en ervaring heeft met het begeleiden van astmapatiënten. Bij standaard fysiotherapie-praktijken in mijn regio kwam ik er helaas niet uit, maar in het ziekenhuis bij ons in de regio hadden ze deze ervaring wel. Ik meldde me aan voor een intake om te zien of ik hier op de juiste plek was en een voorstel voor deelname aan het programma in de longgroep volgde. Voor een duur van 12 weken zou ik hier 2x per week begeleid gaan trainen om zo enerzijds mijn spierkracht als mijn conditie op te bouwen.

De onderdelingen van de training zijn op dit moment:

  • Warming-up op de fiets
  • Kracht van de armspieren
  • Conditie op de loopband
  • Kracht van de beenspieren
  • Conditie op de roeimachine

Dit alles in een veilige omgeving, waarbij er controle is op de zuurstofsaturatie, hartslag en ademhalingstechnieken. Twee weken geleden startte ik met het programma, waarbij eerst allerlei starttesten werden gedaan om de voortgang te kunnen bijhouden. De groep waarin ik train bestaat uit vooral veel ouderen, allen met longproblematiek zoals COPD, astma maar ook na een longontsteking. De sfeer is gemoedelijk, terwijl ieder zijn eigen programma af gaat. Helaas heeft de situatie met het coronavirus ertoe geleid dat ik slechts 1 week heb getraind en het programma nu tijdelijk on hold staat.

Belangrijkste boodschap

Ondanks dat ik slechts een week getraind heb, is de belangrijkste boodschap bij het trainen met astma: ga niet tot het uiterste. Het uiterste lokt longklachten en dus benauwdheid uit, met tevens vermoeidheid als gevolg. Het is niet de bedoeling om over je grenzen te gaan, maar om geleidelijk de grenzen te verleggen.

Thuis trainen | Crosstrainer

Naast de 2 trainingen per week in het ziekenhuis, besloot ik in overleg met de longfysio onze nieuwe aanwinst – de crosstrainer – ook in te zetten in de thuissituatie. Ook hierbij is een geleidelijke opbouw essentieel, met dezelfde reden als hierboven. Steeds een stapje verder is beter dan te hard willen en daardoor onderuit gaan. Soms best lastig, maar dit motiveert des te meer omdat het zo goed vol te houden is. Op dit moment zijn de trainingen in het ziekenhuis weggevallen, wat betekent dat ik nu 3-4 x per week op de crosstrainer probeer te trainen als mijn lichaam het toelaat. Tot nu toe gaat dit erg goed en merk ik dat het steeds een beetje beter gaat. Kortom, onwijs blij dat ik juist nu deze mogelijkheid heb om thuis mijn conditie (en beenspieren) te kunnen trainen op de crosstrainer.

Tot zover mijn update over het trainen met astma. Over 3 weken zal ik weer een nieuwe update schrijven met hoe het tot dusver is gegaan! Train jij weleens thuis? Doe je dat nu sinds de sportscholen/-clubs dicht zijn of altijd al?

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

VERDER LEZEN:
> Lees hier meer blogs over “Personal talk”
> Lees hier meer blogs over “Gezonder Leven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *