Gezond(er) leven,  Madelon Sophie,  Uncategorized

Streng of té streng & update week 6

Waar de corona-situatie er de afgelopen 5 weken voor zorgde dat ik zonder al te veel verleidingen en moeilijke situaties mijn voeding in toom kon houden, hadden we afgelopen week bezoek thuis en daardoor ook wat “lekkers” in huis. Zolang iets niet in huis is én ik zelf nergens heen is het natuurlijk best makkelijk vol te houden, haha. Maar het wordt best een beetje lastiger zodra je de koelkast of het keukenkastje open doet en wat lekkers ziet staan. Op z’n tijd iets moet best kunnen, maar wat als je té fanatiek wordt? Je leest het in deze blog welke uiteraard ook weer voorzien is van een nieuwe update, week numero 6.

Streng of té streng?

Waar ik de afgelopen 5 weken eigenlijk geen moeite heb gehad met het volhouden van het “niet snoepen” en ik late-night snacks met gemak kon laten staan, kwam ik doordat we een keertje bezoek hadden opeens in een soort dubio. Aangezien het m’n moeder was die naast me zat, besprak ik dit met haar. Zij zei, je mag na 5 weken zo goed te hebben gegeten jezelf toch best iets gunnen? Ik begon te twijfelen. In mijn gedachten merkte ik als snel waarom: het ging nu zó goed, dat ik stiekem een doel in m’n hoofd had gekregen waarvoor ik eigenlijk niet al teveel uitspattingen moest maken. Maar door erover te praten concludeerden we: draait dit gehele proces niet om het leren omgaan met dit soort situaties, te bedenken of je er écht zin in hebt of het enkel zou eten omdat het op tafel staat en die balans waar altijd over wordt gesproken? Het is niet realistisch om te denken dat wanneer we weer verjaardagen en feestjes mogen vieren, ik alsmaar zal weigeren. Nee, ik moet er naar toe dat de basis van mijn voedingspatroon zodanig in balans is, dat een extraatje op zijn tijd best kan, maar zonder het te zien als “oeh, nu mag ik ein-de-lijk even los gaan”. Nee, het draait om bewust eten. Ervan genieten. En dus niet: vreten omdat het kan. Ik merkte dus dat ik door zo’n doel in m’n hoofd te krijgen, ik het belangrijkste een beetje uit het oog verloor: het proces zelf, om gedrag en gewoonten aanpassen. Uitkomst van deze gedachtengang was dat ik gewoon wat hapjes nam waar ik echt zin in had en ongemerkt viel die hoeveelheid best wel mee ten opzichte van wat ik normaal zou doen. Een achievement dus!

Vakantiemodus

Een mooie inhaker op het bovenstaande, is het feit dat er aanstaande week een lang weekend weg op de planning staan. Eigenlijk gewoon onze vakantie, aangezien we verder geen plannen hebben voor de zomer en de verwachting is niet dat deze er ook nog gaan komen. Als we het dan hebben over jezelf wat gunnen, niet te streng zijn… is dit een mooie uitdaging. Als misschien wel het enige moment dat we even een paar dagen weg gaan samen, wil ik niet dat die 4 dagen mijn strenge-mindset de overhand neemt. Want simpelweg: van die 4 dagen iets minder streng, kom ik echt niet aan wat ik de rest van het jaar kwijt raak. Toch zie ik het wél als een soort leerproces om juist dan niet over te slaan naar de modus dat alles mag. Die alles-of-niets status. Nee, ik hoop nog steeds bewust te blijven van mijn keuzes, maar er vooral gigantisch van te gaan genieten. Na die dagen pak ik mijn huidige voedingspatroon zonder schuldgevoel weer op en zet ik het proces evengoed weer door. Vanwege deze vakantie zal er dus geen update van week 7 gepubliceerd worden. Ik sla een weekje over en bij 8 weken schrijf ik weer een update!

Update week #6

In deze zesde week ben ik maar liefst 0,7 kg afgevallen! Zoals je eerder in deze blog al las: was het een week met wat meer “uitdagingen”. Uitdagingen in de zin van leren omgaan met situaties en proberen om die gezonde balans in leefstijl voort te zetten, zonder té streng te willen zijn. Dat is gelukt, want ik heb én wat extra genoten, gewoon m’n wekelijkse patatjes weer op én ik ben nog steeds 0,7 kg kwijt deze week. Dan zit die balans dus wel goed! Op meerdere vlakken heb ik dus weer een stapje vooruit gezet, zowel qua mindset als qua gewicht. Op het gebied van beweging was het deze week echter maar heel minimaal, zeker vergeleken met de voorgaande weken. M’n lichaam is te moe, dus neem ik ook heel bewust de rust die ’t nodig heeft. Over 2 weken schrijf ik weer een nieuwe update, nadat we dus genoten hebben van een aantal dagen weg. Ik hoop over 2 weken simpelweg niet te zijn aangekomen, maar eigenlijk ga ik daar ook niet vanuit. Alles wat er alsnog af is mooi meegenomen en dan pak ik het gewoon weer verder op! Die 10 kg mijlpaal komt al best een beetje dichtbij… 🙂 YAY!

Tot over 2 weken weer! <3

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

MEER LEZEN:
Week #1
Week #2
Week #3
Week #4
> Week #5
Recepten
> Lees hier meer blogs over “Gezonder Leven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *