project gezond update by madelon sophie
Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Project gezond | Update week #4

Ik ben halverwege! Wie had dat gedacht? Ik niet, zeker niet. Want mijn laatste pogingen om gewicht te verliezen strandden vaak na 3 dagen als het wat moeilijker begon te worden. Eerlijk gezegd kon ik me dus niet voorstellen dat dit me nu wel ging lukken, maar hé… toch wel dus! Op dit moment zit er dus een maandje op in deze blog vertel ik je hoe deze 4e week gegaan is mét het resultaat natuurlijk.

All-you-can-eat

Opzich had deze week niet heel erg veel chaos… maar wel een dagje dierentuin mét diner bij een all-you-can-eat restaurant. En nee, dat is niet handig. Nee, dat is ook niet de enige optie. Ja, ik had iets anders kunnen voorstellen. Maar dit plan was naar ieders wens dus ik vond het zelf ook geen punt. Behalve dan dat je je – ook al neem je voor om op te letten – volledig laat gaan als er zoveel heerlijk eten binnen handbereik staat. De invulling van de avond doet er verder niet toe, maar ik kan wel zeggen dat het ongetwijfeld niet bevorderlijk is geweest voor het resultaat.

Fout gemaakt

De rest van de week was eigenlijk zonder bijzonderheden, dus dé kans om weer even een goede slag te gaan. Dit ging alleen iets te overmoedig. Want door het etentje bij het restaurant kreeg ik de neiging om te gaan compenseren. Op zich geen gekke gedachten, maar dat pakte helaas niet goed uit. Ik koos ervoor om een aantal dagen 1800 kcal te nuttigen in plaats van de 2100 kcal die voor mijn lichaam nodig zijn. Dit zorgde i.c.m. tennis en fysiek werk in de thuiszorg (zeker als ik de route op m’n fietsje doe) voor HONGER. Echt onweerstaanbare trek en een knorrende maag. Resultaat daarvan? Snacken. Wel redelijk gezond, maar meer dan de bedoeling is. Resultaat daarvan? Meer eten dan 2100 kcal en een slecht gevoel. Kortom, deze ervaring is een grote valkuil voor mezelf geweest maar ik kan me voorstellen dat anderen dit ook zouden kunnen doen. Moraal van het verhaal: eet niet minder dan je kcal behoefte is om af te vallen!

Bij de start van project gezond heb ik het volgende berekend via deze link:

  • Als ik niet sport verbruik ik 2350 kcal per dag
  • Bij 1-3 uur sporten per week verbruik ik 2700 kcal per dag
  • Als ik 0.5 kg per week wil afvallen, moet ik daar 500 kcal onder zitten = 2200 kcal per dag nuttigen

Voor veel mensen is dit giga veel, maar door mijn lengte/gewicht is dit iets wat ik zeker niet moet onderschatten: zo bleek dus ook afgelopen week. Als ik 400 kcal extra minder eet, krijg ik dus een tekort van 900 kcal per dag terwijl ik ook nog eens dagen heb waarop ik heel fysiek aan het werk ben. Zeker in dat laatste geval gaat het lichaam dus protesteren en dat is risky! Uiteindelijk werk je jezelf hiermee tegen en dat is zonde, ook al voelt het dat je goed bezig bent.

Resultaat na 4 weken Project Gezond

START

114.1 KG
BMI 35,2 (categorie extreme obesitas)

RESULTAAT NA WEEK #4

110.2 KG (-3.9 KG)
BMI 34,1 (categorie obesitas)

Weinig verschil met vorige week (-0,1 kg), maar na het lezen van dit stuk zul je ongetwijfeld begrijpen hoe dat komt. Neemt niet weg dat een resultaat van nèt geen 4 kg in 4 weken natuurlijk al mega fijn is en ik daar zeker trots op mag zijn 🙂

Tot volgende week? :)

2 reacties

    • madelonsophie

      Ja, daar heb je inderdaad gelijk in. Soms vergeet je dan een beetje, doordat je alleen maar verder en verder wilt. Maar dan is zo’n berichtje van jou alleen maar heel fijn 🙂 Jij ook veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *