Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Project gezond | Update week #3

Zoals ik schreef in de blog van vorige week, was deze week iets chaotischer en daardoor moeilijker. Dit bleek uiteindelijk ook daadwerkelijk zo te zijn, wat het consequent blijven wel degelijk lastig maakte. In deze wekelijkse blog vertel ik je dan ook hoe dit afliep en wat mijn tip hiervoor is! 

Update week #3

Op de planning van deze week stond (oa) het volgende: een avondje zomerfeesten, een avondje bioscoop en een tennistoernooi. Risicofactoren voor een beetje chaos in mijn weekschema dus. Laat ik voorop stellen dat ik vind dat bepaalde dingen gewoon mogen en moeten kunnen – op zijn tijd – want het is tenslotte de bedoeling dat ik een soort “lifestyle change” maak in deze periode. Het leven moet ook een beetje leuk blijven natuurlijk.

Avondjes uit

Als ik dus één avond naar de zomerfeesten ga, vind ik het dus prima om een (paar) biertje(s) te drinken zonder me schuldig te voelen. Als ik een avondje naar de bios ga, vind ik het prima om iets te snacken. Nu koos ik er echter wel voor om niet én popcorn én m&m’s te gaan eten tijdens de film, maar deelde ik een bak popcorn samen met m’n vriendinnetje. Normaal zou ik in zo’n situatie voor gaas gegaan zijn en had ik sowieso beiden gekozen. Leren doseren dus, goede keuzes en afwegingen leren maken. Dat is natuurlijk ook al iets om trots op te zijn!

Pizzatijd & leugens

Het feestweekend eindigde met – nogal onhandig – het probleem dat de winkels dicht bleken te zijn toen we boodschappen wilden gaan doen. We hadden niks in huis en besloten dus een pizza te bestellen. Naast dat deze pizza heerlijk smaakte, probeerde ik niet in mijn eigen valkuil te trappen. Ik kan namelijk heel snel denken: “ik heb nu toch al (het hele weekend) ongezond gegeten, nu maakt het niets meer uit”. Maar niets is minder waar. Dit is misschien wel de grootste leugen die ik mezelf soms voorhoud, want als je erover nadenkt slaat het natuurlijk nergens op. Gelukkig merk ik dat ik me hier inmiddels zoveel meer bewust van ben en ik niet in mijn eigen smoesjes trap. Ik denk na voordat ik iets ga eten en probeer zo niet in mijn eigen valkuil te trappen.

Resultaat na 3 weken Project Gezond

Na zo’n weekend is het eigenlijk niet handig om maandagochtend op de weegschaal te staan. Vaak lijkt het nog veel erger dan het is, doordat je door ongezonde en onregelmatige voeding vaak wat meer vocht vasthoudt en dat zie je aan je gewicht. Daarom besloot ik mij ook vandaag te wegen en dat geeft een giga verschil in resultaat, zoals je hieronder kunt zien! Hoe dan ook weer een resultaat om trots op te zijn. Stiekem hoop ik natuurlijk zo snel mogelijk onder die 110 kg te komen, dat is weer een kleine mijlpaal!

START

114.1 KG
BMI 35,2 (categorie extreme obesitas)

RESULTAAT NA WEEK #3

Maandag: 111.9 KG (-2.2 KG)
Woensdag: 110.3 KG (- 3.8 KG)
BMI 34,1 (categorie obesitas)

Tip!

Voor mensen die ook dit boek volgen: ik probeer rekening te houden met de dagen dat ik ongezond(er) ga eten of meer eet dan normaal. Normaal volg ik het schema per 2100 kcal per dag, maar als ik bijvoorbeeld ’s avonds een etentje heb volg ik overdag het menu van 1800 kcal en schrap ik soms nog een tussendoortje zodat er gelijk een stuk meer ruimte is om wat meer te eten. Ook deze week heb ik weer het een en ander op de planning staan, dus probeer ik op deze manier af en toe te compenseren! Uiteindelijk geldt natuurlijk de kern van het verhaal: balance is key! 

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *