project gezond afvallen
Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Project Gezond | Introductie & update week #1

Volgers van mijn Instagram-account waren al eerder op de hoogte: ik volg op dit moment een week het boek van Project Gezond. De volledige titel van dit boek luidt: “Afvallen met gezond en vooral lekker eten”. Mijn moeder ontdekte dit boek en was geïnteresseerd om daarmee gewicht te verliezen. Beiden kunnen we wel wat gewicht kwijt en al snel was ik ook enthousiast over het concept. Direct na thuiskomst van de vakantie zijn we beiden gestart met het volgen van dit boek. In deze blog lees je waarom ik dit boek volg en wat het resultaat na de eerste week is!

Wat houdt het boek in?

Het boek omschrijft zichzelf niet als een echt dieetboek, maar meer als een boek dat je van weekschema’s voorziet om je gezonde én lekkere voedingsgewoonten aan te wennen. Het is een 8 weken durend plan waarbij je kunt kiezen wat het gewenste aantal kcal per dag is. Dit vind ik persoonlijk wel echt een pré, want niemand is hetzelfde en niemand heeft dezelfde (energie)behoeften nodig om bijvoorbeeld af te vallen. In het boek zijn 8 weken uitgewerkt met een voedingsschema waar je ongetwijfeld dingen in zult vinden die je niet eerder of zelden eet maar dát vind ik eigenlijk wel leuk. Toch zijn het geen hele aparte recepten en de producten koop je gewoon in de supermarkt. Het is soms wat werk in de keuken maar wetende dat je werkt aan een gezond en lekker recept, vind ik dat niet erg. En met lekker bedoel ik ook wel écht lekker. De dagschema’s variëren veel en daardoor eet je niet vaak hetzelfde.

Mijn persoonlijke doelen

De reden dat ik graag gewicht wil verliezen is er niet één. Uiteraard omdat het gewicht an sich niet gezond is met alle gezondheidsrisico’s maar bovenal voel ik me er ook echt niet fijn bij. Het maakt me onzeker en ik voel me er alles behalve aantrekkelijk door. Ik vind het lastig kleding te dragen waar ik me goed in voel en ik maak me vaak druk om wat anderen wel niet van me denken nu ik de laatste jaren zoveel gewicht ben aangekomen. Uiteraard val ik niet af voor anderen, maar wel voor mijn eigen zelfliefde. Daarnaast heb ik een onregelmatig, ongecontroleerd eetpatroon wat niet goed is om langer mee door te gaan want dan loopt het echt uit de hand. Redenen genoeg dus om ermee aan de slag te gaan, maar ik vind het een heel lastig probleem!

Update week #1

project gezond afvallen

Afgelopen woensdag ben ik begonnen met het volgen van dit boek, direct nadat ik thuiskwam van vakantie. Ik heb hierdoor 5 dagen gevolgd van week 1 maar ik wilde toch graag een update plaatsen over deze week. Ik vind het een fijn dieet om te volgen en de lekkere gerechten dragen hier zeker aan bij! Het geeft me toch een voldaan gevoel dat wat je eet, in ieder geval lekker is. Het streng zijn is soms lastig, met name als ik een dubbele dienst heb gewerkt in de thuiszorg en ik ’s avonds echt berentrek heb. Uiteraard eet ik dan iets, maar kies ik nu met name voor iets gezonds en denk ik iets langer na voordat ik een bepaalde keuze maak.

Ik volg het schema met een kcal budget van 2100 kcal per dag. Het klinkt als heel veel, maar dit komt omdat mijn basaal metabolisme (wat je verbrandt in rust) sowieso al een stuk hoger is door mijn lengte en gewicht. Het is niet gezond om dan teveel daaronder te zitten, zeker niet i.c.m. fysiek werk. Tot nu toe werkt dit goed!

START

114.1 KG
BMI 35,2 (categorie extreme obesitas)

RESULTAAT NA WEEK #1

112.5 KG (-1.6 KG)
BMI 34,7 (categorie obesitas)

Super blij mee natuurlijk dat er gelijk behoorlijk wat af is, maar ik weet ook dat dit vaak met name vocht is. Hoe dan ook: ik ga mijn uiterste best doen om volgende week weer een succesvolle update te mogen schrijven!

Heb jij ervaring met het volgen van dit boek? Ik hoor graag jouw ervaring!

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *