Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Plan van aanpak & update week 1

Op instagram kondigde ik een week geleden aan dat ik vól motivatie deze uitdaging weer ging oppakken. De uitdaging naar een gezond, gevarieerd en gebalanceerd voedingspatroon, kortom #MinderVullenMeerVoeden. Alleen wil ik alles behalve een dieet volgen. Ik wil op m’n eigen discipline en motivatie leren omgaan met situaties, met verleidingen en met eetbuien die op de loer liggen. Zoals men altijd zegt, die leefstijlverandering die nodig is. Ik ben er inmiddels een week voor aan het strijden en in deze blog vertel ik je hoe dat ging!

Geen dieet, maar wat dan wel?

Ik heb een hoop soorten dieet en begeleiding gevolgd om gewicht te verliezen. Hierbij probeerde ik me middels een houvast daaraan gemotiveerd te houden en zo gewicht te verliezen. Dit nu toe heeft dit er keer op keer voor gezorgd dat ik wel gewicht verloor maar op den duur ook weer aankwam. En dan dus meer dan ik was afgevallen. Geen dieet gaat mij volledig helpen, ik moet het zelf doen. Wel haal ik veel inspiratie uit bepaalde boeken, bijvoorbeeld het Project Gezond boek dat ik eerder gevolgd heb en het boek van huisarts Tamara de Weijer (“Eet beter in 28 dagen”). Wat ik wél doe is het bijhouden van mijn kCal in de MyFitnessPal app. Hiervoor ben ik eerst gaan berekenen wat ik verbrand in rust (BMR) en wat ik zou kunnen eten om af te vallen.

  • BMR kun je op veel sites berekenen en is op basis van je lengte, leeftijd en gewicht. Als je veel afgevallen bent daalt deze waarde dus ook. Mijn BMR op startgewicht is zo’n 2030 kCal. Dit verbrand ik dus als ik de hele dag rust.
  • Je BMR vermenigvuldig je met je activiteitenniveau gemiddeld gezien. Deze heb ik niet te hoog ingeschat omdat ik enerzijds veel thuiszit, maar anderzijds voor mijn doen steeds actiever word. In mijn geval vermenigvuldig ik deze met 1,5 waardoor ik gemiddeld gezien zo’n 3050 kCal per dag verbrand.
  • Als ik dus 3050 kCal zou nuttigen, zou ik met dit activiteitenniveau op gewicht blijven. Voor het verliezen van 1 kg per week heb je een tekort van 7000 kCal nodig, wat betekent 1000 kCal per dag eraf.
  • Uitkomst: 3050 – 1000 (tekort om af te vallen) = +/- 2000 kCal per dag. Dit is voor veel mensen nog steeds enorm veel, maar vergeet dus niet dat een groot lichaam ook meer energie nodig heeft om zich draaiende de te houden.

Calorieën tellen dus

Sinds maandag tel ik dus van alles wat ik eet de kCal, waardoor je dus ook alles weegt wat je eet. Niet per se leuk om te doen, maar het geeft wel een mooie houvast. Op den duur went het wat meer wat er gedurende een dag in het aantal kCal zou passen en zou ik het ook meer los willen laten. Voor nu vind ik dat het er “gezond” mee om ga en het prettig voor me werkt.

Update week #1

Je kunt gerust stellen dat ik reu-ze blij ben met onderstaand resultaat. Als dit geen kickstart is? In deze eerste week heb ik al een aantal uitdagingen gehad en die heb ik overleefd. Van wél een borrelnootje op vrijdagavond en het standaard frietje op zaterdag, naar gezonde, gevarieerde voeding de rest van de tijd. Precies de manier hoe ik het zou willen doen en dit resultaat van 1 week (in dit geval 6 dagen) bevestigt dat dit een juiste aanpak is!

Wekelijks of tweewekelijks zal ik een nieuwe update plaatsen van het traject. Een traject wat ongetwijfeld lang zal gaan duren, maar neemt niet weg dat de eerste stap gezet is en dat ik daar TROTS op ben!

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

VERDER LEZEN:
> Lees hier meer blogs over “Personal talk”
> Lees hier meer blogs over “Gezonder Leven”

2 reacties

  • Do

    Hoi Madelon,

    Ik begin deze week (dinsdag) met project gezond , maar dan online. Ik heb een menu van 1800kcal. Helaas ben ik zelf ook veel en veel te zwaar, wbt gewicht iets onder jou maar bmi weer hoger ; 39.2

    Ik heb een dochtertje van 1 en ik wil eigenlijk wel zonder schaamte met haar de deur uit kunnen en straks met haar (als we óóit weer naar buiten mogen) durven te zwemmen. Zij dus mijn grootste motivatie.

    Ik sta onder begeleiding van de huisarts en een diëtiste , beide op eigen initiatief overigens, zo doende hoop ik het nog beter vol te houden.

    Ik kwam zojuist op jouw site uit omdat jij in het verleden ook project gezond hebt gedaan. Wat een mooi resultaat heb je toen behaald zeg!

    Hopelijk haal je deze keer weer zulke mooie resultaten.

    Ik ga mijn nieuwe leven proberen te posten op Instagram, mocht je het leuk vinden kunnen we elkaar misschien wat goede moed toesturen van tijd tot tijd. Mijn insta naam voor dit “traject” is definitelynotfit , ik zal jou iig ook gaan volgen.

    Ook voor ik thefitnesschef, wat een top vent! Ik ben zo gemotiveerd geraakt door zijn posts, mede doordat hij heel goed laat zien dat het geen falen is als het soms niet lukt of als je soms wel dat taartje neemt. Ik zat inmiddels al in de fase van ” het zal toch niet meer lukken…” En door hem heb ik echt die motivatie weer gevonden. Misschien heb jij er ook wat aan.

    Heel veel succes !!

    Groetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *