yoga ontspannen onrust rust crosstrainer
Madelon Sophie,  Personal talk

Personal talk | Thuisblijf-onrust

Sinds deze week is ook heel Nederland in een soort isolement gezet. Vanwege het Corona-virus moeten we zoveel mogelijk thuisblijven, thuis werken en andere mensen vermijden. Een situatie die voor vrijwel iedereen nieuw is, onbekend is en daardoor ook best een beetje onwennig. We houden ons aan de voorschriften die worden gegeven, met al het begrip dat we hebben. Waar ik thuiswerken en veel thuis zijn normaal een cadeautje vind, merk ik dat het me nu vooral onrust geeft. En dat besefte ik me eigenlijk vanmorgen pas, waardoor ik gelijk hierover wilde gaan schrijven. Lees je mee?

De eerste thuisblijf week

Laat ik vooropstellen: de situatie is van iedereen anders en de veranderingen door de voorschriften van het RIVM zijn dan ook per persoon verschillend. Voor de 茅茅n heeft het meer impact dan voor de ander. Voor mij zijn er een aantal dingen veranderd:

  • Ik werk mijn 16 uur (3 ochtenden) vanuit huis in plaats van kantoor, geen groot verschil maar het collegiale contact is natuurlijk wel iets wat je mist! Wel geeft het (n贸g) meer tijd omdat ik geen reistijd heb.
  • Mijn studie is afgelopen week uitgevallen en er is enorm geschoven met het jaarrooster om deze “klap” op te vangen. Ook zal er vanaf a.s. vrijdag worden gestart met online lessen totdat we weer naar school toe mogen. Benieuwd hoe dat zal gaan verlopen!
  • Kort geleden startte ik met een soort longrevalidatie traject, bestaande uit 2x in de week trainen bij de longfysiotherapeut. Na 1 week te hebben gevolgd, ligt het de komende 3 weken stil.
  • En natuurlijk: geen afspraken met vriendinnen, familie en anderen. Ik woon samen met Tim, kat Minion en hamster Hammie… dus daar moet ik het mee doen, not too bad! 馃槈

De thuisblijf-onrust

Ja, op dit moment ben ik dus zo ongeveer 24/7 thuis. Aangezien ik de afgelopen dagen zelf wat verhoging/koorts heb gehad en mijn astma-klachten opspelen door welk virus dan ook, ben ik hier nog voorzichtiger mee en ga ik de deur niet uit tenzij het niet anders kan. Gelukkig lijkt de koorts wat minder te worden, maar moet ik m’n astma weer even laten kalmeren. Rust blijven houden dus. Maar die rust, ja dat is dus precies wat ik best lastig vind aan deze situatie. Toen ik dus vanmorgen wakker werd, met niets op de planning vandaag, werd ik een beetje chagrijnig. Ik keek een beetje op tegen de dag en voelde me futloos. Afgelopen dagen startte ik m’n dag met een paar uurtjes werken dus vanmorgen bleek ik er even moeite mee te hebben dat ik een volledig lege dag voor me had (like, how could i not like it?) Waarom ik daar moeite mee had? De onrust. De onrust van t茅 veel tijd hebben en daardoor t茅 veel te willen doen. Te kunnen doen. Te moeten doen. Dat laatste is dan ook het probleem. Het willen en kunnen is goed, maar het moeten geeft het geheel een andere nuance. Misschien herken je het wel: “oh, nu ik z贸veel meer tijd thuis ben m贸et ik wel even gaan schoonmaken, m贸et ik wel de resterende verhuisdozen uitruimen op zolder, m贸et ik studie goed vooruit gaan werken, m贸et ik opeens veel meer blogs gaan schrijven, m贸et ik een boek lezen want nu kan het, m贸et ik… ?”. Waar het tijdens een doodnormale week voelt als een genot om daar tijd voor te hebben, brengt een overvloed aan tijd even een soort verwarring in mijn brein.

Drive van m’n brein

Mijn brein heeft de drive om het liefst de h茅le dag nuttig bezig te zijn, met als gevolg: hallo burn-out (4 jaar geleden). Gelukkig heb ik van die burn-out enorm veel geleerd. Geleerd dat dat moeten niet moet. Dat luisteren naar je eigen behoeften zoveel meer oplevert ook al is het niet erg om soms even tegen jezelf aan te lopen. Zolang je dan wel even naar jezelf luistert. Even eerlijk bent naar jezelf en kijkt waar je behoefte aan hebt. And so I did, vanmorgen. De onrust waar ik mee opstond wilde ik kwijt. Wat ik hieraan deed?

  • Ik stapte uit bed en stapte op de crosstrainer voor een korte work-out. Waarom? Sporten zorgt voor de aanmaak van serotonine (geeft je energie, een voldaan gevoel, rust in je hoofd) en als er iets is wat dat tegenwerkt dan is dat het bankhangen wel wat ik al een paar dagen deed. Geen zware work-out, maar eentje die afgestemd is met de fysio en dus bestond uit slechts 4 x 2 minuten op de crosstrainer met 1 minuut rust ertussen.
  • Aansluitend op deze inspanning koos ik ervoor nog een ontspannende work-out te doen. Enerzijds voor m’n stijve spieren en anderzijds voor een rustig koppie. Ik kreeg de tip van een vriendin dat de yoga-app “Down Dog” tot 1 april gratis is en deze bevalt goed. Je kunt hier namelijk je work-out zelf samenstellen o.b.v. het type yoga dat je wilt doen, je niveau (ook voor 茅cht beginners), de tijdsduur die je eraan wilt besteden en hoeveel minuten savasana – de ontspannende eindhouding – je wilt aanhouden. Een paar minuten alleen maar ademen en rust in je hoofd krijgen.

Van onrust naar rust

En nu zit ik op de bank deze blog te schrijven. Ik voel me echt stukken beter, rustiger en sta open voor wat de dag me brengt. Ik laat het gewoon op me af komen. De bevestiging dat goed luisteren naar je lichaam en koppie, was dan ook een reden om dit verhaal met jullie te willen delen. Het verschil van voor en na deze inspannende en ontspannende work-outs was namelijk heel groot in m’n lichaam en hoofd. Zeg gerust 180 graden omgedraaid naar de positieve kant. Soms is het lastig in te zien waar je behoefte ligt, maar in deze tijd van het veel thuis zitten, is het onwijs belangrijk om niet in een inactieve, passieve flow terecht te komen. Naar buiten gaan kan en mag gewoon. Een korte (yoga-)workout thuis kan altijd. Maar ook de keuze in voeding zal hier ongetwijfeld enorm aan bijdragen. De afgelopen dagen heb ik veel (comfort food) gegeten, zeg gerust gevreten. Ik baalde dat mijn reis naar Malta niet doorging door alles en ik gewoon weer uurtjes aan het werk was. Dat was simpelweg een bammer en ik troostte mijzelf met lekker eten, terwijl mijn alles behalve fitte lichaam met koorts en astma-klachten eigenlijk hunkerde naar andere keuzes.

Is het niet veel beter om voor je lichaam te zorgen in deze tijd van infectiegevaar? I do think so. Scheelt gelijk een hoop onrust. Mijn motivatie hiervoor is in slechts 30 minuten omgedraaid en mocht je je herkennen hierin, go for it! Maak het beste van deze tijd, you will be happy.

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN鈥 | YOUTUBE

VERDER LEZEN:
> Lees hier de blogs van聽鈥淧ersonal talk鈥

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *