Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Mindset & update week 5

De eerste weken van deze missie (eigenlijk van iedere missie) is de motivatie on fire. Je wilt iets bereiken en daar wil je voor strijden. Top! Je vaart deze eerste weken op die motivatie, maar een nieuwe gewoonte aanleren betekent ook dat je het niet alleen op wilskracht moet doen maar ook dingen structureel moet wíllen veranderen. In deze blog vertel ik je over deze mindset én vind je natuurlijk de update van week #5.

Motivatie & mindset

Ik moet zeggen dat ik nog alleen beschik over een bonk motivatie, waar niet zomaar iets tussen te krijgen is. Heel fijn, want dat maakt deze start ook zo succesvol. Toch merk ik wel dat er iets verandert aan m’n mindset, maar wél in positieve zin. Men spreekt vaak dat je moet afvallen door een “lifestyle-change”. Het spreekt voor zich: blijkbaar is je huidige leefstijl zodanig ingericht dat je gewend bent aan een patroon en balans die een ongezond gewicht en ongezonde gewoonten als gevolg heeft. Wat ongezond is, is natuurlijk voor een ieder anders. Het proces bij gewicht verliezen kan enkel gaan om het verliezen van gewicht, maar dat is alles behalve duurzaam. Door tegen je huidige gewoonten aan te lopen en daar kritisch naar te kijken kun je beslissen of je het waard vind om die gewoonte te behouden of dat het belangrijk is dat je juist daarmee aan de slag gaat.

Hieronder 2 voorbeelden waar ik zelf de afgelopen weken tegenaan gelopen ben:

  • Emotie-eten: ik denk dat dit mijn nummer 1 valkuil is en ook overduidelijk een gewoonte is waar ik mee aan de slag moe(s)t gaan. Met name wanneer ik minder goed in mijn vel zit door ziek zijn, vermoeid of een tegenvaller, heb ik de neiging / gewoonte mijzelf te troosten met eten. Op dat moment voelt het als een “oplossing” maar dat is het natuurlijk niet. Ik merk dat ik op dit soort momenten nu eerst kijk naar de reden van dat gevoel en dat verlangen. Vaak merk ik al snel wat de bron is en kies ik ervoor iets te doen waar ik me fijn bij voel. Ben ik eigenlijk oververmoeid maar vind ik het moeilijk daaraan toe te geven, dan probeer ik eerlijk te zijn naar mijzelf en pak ik mijn rust door toch even in bed te leggen of door serie te kijken. Ben ik overprikkeld dan kies ik juist voor een kleine wandeling buiten om een frisse neus te halen buiten. En ja, het werkt. Ik heb in de afgelopen weken een aantal keer de “neiging” gehad om in mijn eigen gewoonte te trappen, maar het is me gelukt hier zodanig op in te spelen en de link met eten wat meer los te laten.
  • Gelegenheden: iets waar ik gewoonlijk ook erg gevoelig voor ben is tijdens bepaalde gelegenheden. Nou, dan is er één geluk met de corona-crisis, want die komen nu heel weinig voor. Toch heb ik inmiddels een aantal keer “nee” gezegd tegen eten waar ik op dit moment nee tegen wil zeggen. Denk aan een gebakje op moederdag bij mijn moeder thuis. Het zijn die extraatjes waar ik normaal gesproken nooit nee tegen zeg, maar waar ik nu per keer kijk of ik er op dat moment ook echt zin in heb en het dan ook “waard” vind. Nee is ook een prima antwoord, zolang je weet waarom je dat doet.

Update week #5

Het gaat goed. Nog steeds. En.. that feels GOOD! Geen enkele week verloopt perfect, volgens het boekje. Maar juist dat is het hele idee, ik hóef ook geen boekje te volgen. Heb ik zin in yoghurt als ontbijt of lekker een keer afbakbroodjes? Het kan. M’n wekelijkse patatje smaakt me nog steeds heerlijk en ook andere maaltijden zijn vaak een feestje. Ik weet waar ik op dat moment de meeste zin in heb waardoor ik het extra waardeer en er écht van geniet. En ik weet zeker dat dát maakt dat ik tot nu toe al 5 weken op rij een mooi resultaat behaald. Over naar de orde van de dag: met een resultaat van -0,9 kg in deze 5e week, kom ik uit op een tussenstand van 6,5 kg. YAY! Zo komt zelfs de (eerste) 10 kg al best een beetje in de buurt…

Het is een weg, een proces die ik nu bewandel waar ik veel van leer. Juist door ze in woord en beeld te delen, ben ik me nog bewuster van alle stappen die ik zet en de valkuilen. Volgende week lees je weer een nieuwe update!

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

MEER LEZEN:
Week #1
Week #2
Week #3
> Week #4
Ontbijtrecept video | Baked Oats
> Lees hier meer blogs over “Gezonder Leven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *