Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Minder Vullen, Meer Voeden | Afkicken van suiker #2

Inmiddels ben ik 7 dagen bezig met mijn challenge #MinderVullenMeerVoeden, waarbij ik me vooral focus op mijn eerste doel: afkicken van suiker. Streng, maar niet te streng. Er zijn verschillende grenzen binnen het “suikervrij” eten en hier ben ik zelf naar op zoek gegaan om te bepalen wat ik zelf realistisch vind. In deze blog deel ik mijn eerste ervaringen met het afkicken en de zoektocht naar de juiste producten.

De definitie van suikervrij

Het is waarschijnlijk niks nieuws als ik zeg dat er aan ongelofelijk veel producten in de supermarkt suiker toegevoegd is. Sterker nog, het internet staat vol met artikelen hierover. Toch was ik niet helemaal voorbereid op de grote hoeveelheid producten waarvan ik het niet verwachtte maar waar toch écht suiker aan toegevoegd is. Los van dat ik het onnodig vind dat er zoveel suiker overal in zit, maak ik wel de keuze om niet alles te vermijden. Ik heb voor mezelf grenzen gesteld in hoeverre ik alternatieven wíl zoeken of dat ik genoegen neem met de gebruikelijke producten. Neem bijvoorbeeld vleeswaren en brood, ik probeer erop te letten om suikervrije varianten te vinden maar als dit niet lukt vind ik dat – gezien de beperkte hoeveelheden – niet relevant. De overige aanpassingen die ik doe zijn namelijk veel groter en maken het veel meer verschil.

Speurtocht naar alternatieven

Inmiddels ben ik dus een week bezig met deze #MinderVullenMeerVoeden challenge, waarbij ik met name heb gelet op het vermijden van producten waar suiker aan toegevoegd is. Wat dit betekende voor mij voedingspatroon? Ik heb de grootste veranderingen hieronder even op een rijtje gezet!

  • Cruesli bij het ontbijt
    > Vervangen door zelfgemaakte, suikervrije granola
  • Zuivel met suiker (oa vruchtenyoghurt)
    > Vervangen door magere yoghurt, Skyr, kwark
  • Tussendoortjes zoals koek, snoep, mueslireep, sultana, snack-a-jack caramel (grootste probleem!)
    > Vervangen door groente met bijvoorbeeld hummus, fruit, maiswafels met beleg (pindakaas + banaan is echt yum!), een handje noten, zelfgebakken bananenbrood, een gekookt ei of als ik iets “on the go” nodig heb zijn de nak’d repen lekker!
  • Woksaus bij het diner
    > Vervangen door suikervrije sojasaus met kruiden of suikervrije chilisaus

Sweet Chili saus

Omdat bepaalde interessante “ontdekkingen” wellicht ook voor jullie een eye-opener kunnen zijn, heb ik besloten om op z’n tijd een product uit te lichten. Om te beginnen doe ik dat in deze blog met Sweet Chili saus.

Het voelde deze week eerlijk gezegd alsof ik maar uit weinig dingen kon kiezen, maar ondertussen maakt dit me extra creatief om hiermee om te gaan. Eén ding is simpel, zolang ik m’n voeding zelf in de hand heb blijf ik ervoor gaan! Meer lees je in een volgende blog!

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

VERDER LEZEN:
> Lees hier de blogs van “Gezonder Leven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *