Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Mijlpaal, terugval & update week 12

Een paar dagen geleden bereikte ik dan ein-de-lijk die eerste grote mijlpaal: de 10 kg! Super blij mee natuurlijk. Helaas viel ik de rest van de week een beetje terug in oude patronen, mede door de combinatie van 3 dagen migraine en misschien ook wel het euforische gevoel dat ik die mijlpaal nu gehaald had.

Terugvallen naar #vullen

Het is wel even een goede reminder voor mezelf, die hashtag die ik gebruik voor deze missie: #MinderVullenMeerVoeden. Even weer terug naar de essentie van het verhaal: minder vullen met ongezonde voeding, die geen voedingsstoffen opleveren maar vooral veel suikers en/of ongezonde vetten bevatten. Samengevat: comfort food. En daar tegenover staat meer voeden, je begrijpt ‘m al: het nuttigen van voeding waar je lichaam daadwerkelijk wat aan heeft. De grootste valkuilen om weer terug te vallen naar het “vullen” zijn bij mij rondom de migraine-aanvallen (enorme cravings) en als ik enorm vermoeid ben door welke reden dan ook. In beide gevallen is het dan vaak een emotie-eten ding, ik vind het voor mijzelf op dat moment al vervelend zat en dan moet het best kunnen. Maar toen ik deze week 3 dagen lang migraine had, werd dit ook 3 dagen lang comfort food. En eenmaal in de koolhydraten (vr)eetbui, kom daar dan maar eens uit… Daarom ga ik vandaag gewoon weer even back to normal, ik voel me gelukkig ook weer een stuk beter en dat helpt me direct op veel vlakken: energie om te sporten, een goed humeur en m’n motivatie stijgt.

Update week #12

Ik stond vanmorgen voor 2 keuzes: focussen op het feit dat ik deze week de 10kg-mijlpaal haalde of mijzelf “straffen” voor de afgelopen dagen en frustreren om de weegschaal vandaag. Want ja, dat kun je natuurlijk wel invullen: de weegschaal zal heus niet omlaag gegaan zijn. De vraag is alleen hoe realistisch het is als je nu op de weegschaal gaat staan, het is een momentopname. Ook is de weegschaal niet de enige leidraad in dit proces, terwijl het voor mij richting die 10kg-mijlpaal even wel zo voelde. Iets anders wat namelijk zóveel meer zegt zijn de centimeters. Elke 4 weken meet ik de omtrek van mijn lichaam om verschillende punten en dat zegt soms zóveel meer. Daarom heb ik besloten vandaag geen weegmoment te houden en die van woensdag aan te houden waarbij ik de positieve modus behoud. Misschien een gevalletje “kop in het zand steken” maar de weegschaal is in dit geval niet nodig ter bevestiging of ik iets goed of fout heb gedaan.

Centimers na 12 weken

  • Borst |- 0 cm (totaal: – 2 cm)
  • Taille | – 1 cm (totaal: – 6 cm)
  • Buik | – 2 cm (totaal: – 9 cm)
  • Heup | – 1 cm (totaal: – 7 cm)
  • Bovenbeen | – 1 cm (totaal: – 5 cm)
  • Bovenarm | – 1 cm (totaal: – 1 cm)

De tussenstand na 12 weken is een verlies van maarliefst 30 cm! In week 4 was dit nog 11 cm en in week 8 stond de tussenstand op 24 cm.


Gedurende 3 maanden heb ik jullie wekelijks meegenomen in dit proces. Vanaf nu ga ik dit op een iets lagere frequentie doen, waarschijnlijk elke 2 weken. Losse informatie blogs (los van updates) kunnen natuurlijk wel gewoon tussentijds verschijnen.

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

MEER LEZEN:
> Lees hier meer blogs over “Gezonder Leven”

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *