Burn-out,  Madelon Sophie

Leren ontspannen (met tips!) | Persoonlijk

Als je me volgt op Instagram, dan heb je misschien wel gelezen over mijn struggles met ontspanning zoeken. Nu is dat iets wat ik misschien al ja-a-a-ren niet goed kan en/of doe, maar sinds mijn burn-out van ruim een jaar gelezen is dit een ‘ding’ geworden. Ik deel mijn ervaringen met je in deze blog én deel graag mijn tips met je!

Nuttig bezig zijn

Het liefst vul ik al mijn tijd met nuttige dingen. Maakt niet echt uit wat, maar alles wat nog moet gebeuren wil ik gewoon het liefst per direct gaan doen. Staat er teveel op mijn to-do lijstje, dan word ik onrustig en slaat de stress toe. Het gunnen van ontspanning aan mijzelf doe ik niet, maar dat gebeurt eigenlijk onbewust. Vaak besef ik dit pas als ik erachter kom dat ik de héle dag bezig ben geweest en toch eigenlijk al best een beetje moe was.

‘Strenge Madelon’ versus ‘Verstandige Madelon’

Tijdens mijn traject met de psycholoog werd goed doorgrond waardoor ik in de burn-out terecht gekomen ben. Eigenlijk waren we hier vrij snel uit. Van nature ben ik iemand die perfectionistisch is. Als ik iets doe, wil ik dat ook goed doen. En ik doe alles het liefst gisteren in plaats van vandaag. Dit is natuurlijk geen hele negatieve eigenschap, tot op zekere hoogte. De psycholoog vertelde dat ik zowel een streng karakter heb en (gelukkig) een gezond, verstandig karakter. De strenge Madelon overruled het verstandige karakter alleen vrijwel altijd en als ik me hier dus niet bewust mee bezig houd, zorgt dit voor overbelasting en het resultaat daarvan was de burn-out. Wat dit in de praktijk inhoudt? Ik moet niet trappen in mijn eigen smoesjes en hier zal ik eigenlijk altijd rekening mee moeten blijven houden.

Leren ontspannen

Het (consequent) toepassen ervan blijft dus een ding en daar wil ik dolgraag mee aan de slag voordat ik in september ga beginnen aan mijn nieuwe studie Fysiotherapie. Ik deel graag met jullie een aantal tips om beter te leren ontspannen, die ik uiteraard zelf ook (probeer) toe te passen.

TIP: Wat betekent ontspannen voor jou?

Ga op zoek naar activiteiten waarin je ontspanning kunt vinden, maar dan ook échte ontspanning. Niet met smoesjes iets zodanig omdraaien dat het lijkt op ontspanning, maar iets waar je echt van kunt bijkomen.

Toen de psycholoog dit in ons eerste gesprek vroeg, kon ik niets opnoemen. Bizar hè? Inmiddels heb ik wel redelijk wat opties maar het blijft zoeken. Mijn voorbeelden zijn: piano spelen, op bed liggen (en muziek luisteren) met mijn ogen dicht, tekenen/schilderen, Netflixen, in de tuin werken, een wandeling maken of gewoon even helemaal niets. Eerder schreef ik ook een blog over een toffe meditatie app, die ik met enige regelmaat gebruik.

TIP: Ga plannen!

Bekijk je agenda voor deze week en bekijk waar de gaatjes vallen In mijn geval adviseerde de psycholoog om elke dag een dagdeel te ontspannen, maar ik kan me goed voorstellen dat ik natuurlijk niet in ieders geval haalbaar is.

Sinds een aantal maanden houd ik een planning bij in een Bullet Journal (een boekje met nagenoeg blanco pagina’s waarvan je de inhoud zelf kunt bepalen). Ik maak voor elke week een overzicht waarbij ik de ‘verplichtingen’ als eerste noteer. Vervolgens bekijk ik wat daarnaast nog meer ‘moet’ doen, denk aan huishouden, deadlines etc. Deze deel ik vervolgens zodanig in, zodat ik – in mijn geval – bijna elke dag wel een dagdeel “relaxen” kan opschrijven. Hierdoor weet ik goed wat ik kan verwachten, wanneer ik iets zou moeten doen en bovenal wanneer ik vooral NIETS moet doen. Nu veranderen planningen natuurlijk weleens maar waar ik eerst dan als eerste mijn momenten van ontspanning zou inlever, kijk ik nu eerst kritisch naar de andere onderdelen van mijn planning. Kritisch en eerlijk blijven is de key, want anders heeft zo’n planning echt geen zin.

planning bullet journal agenda
Via Pixabay.com

TIP: Spreek je plan en doel uit

Om het tot een succes te laten komen, is het belangrijk dat de mensen in jouw directe omgeving ook op de hoogte zijn van je plan. Zo kan het misschien voor anderen raar overkomen om “verplicht” te ontspannen, want zo moeilijk is dat toch niet? En waarom zou je dat moeten plannen?

Ik merk dat het helpt om mijn planning (van de dag) globaal te delen met m’n vriend. Gelijk een beetje sociale controle want als ik opeens vanuit zijn kantoor hoor “moet jij niet eens rustig aan doen?” dan is dat extra stimulans om dat ook daadwerkelijk te doen.

Wat werkt voor jou? Heb jij de balans van inspanning en ontspanning op orde? Of moet jij nodig op de rem trappen en kunnen deze tips je wellicht wel helpen? Tips van jou zijn natuurlijk van harte welkom, zo kunnen we weer van elkaar leren! In een andere blog schreef ik over wat ik nog niet wist van een burn-out voordat ik hier zelf mee te maken kreeg. 

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *