hoofdpijn spierspanning hypermobiliteit hypermobiel
Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Gezonder leven #3 | De tijd is rijp: ik moet gaan knallen!

De eerste maand van 2019 is alweer bijna verstreken en van mijn goede voornemens is nog niet gi-ga veel terecht gekomen. Ik bedoel:de goede voornemens die gingen over het verbeteren van mijn fysieke gezondheid. In eerdere updates schreef ik dat ik nog niet echt een plan had staan om dat te gaan aanpakken maar het moment is inmiddels gekomen om dat wél te doen. Welk plan? Dat lees je in deze blog!

Getting ready

Afgelopen weekend heb ik de tijd genomen om te brainstormen hoe en wat ik een geschikte aanpak zou vinden. Een goede voorbereiding is het halve werk toch? 🙂 Maar eerlijk gezegd is er al zóveel wat ik geprobeerd heb. En ja, om eerlijk te zijn en die bal zelf maar even in te koppen: die pogingen hebben niet bepaald tot een succes geleid. Sterker nog… op dit moment heb ik een gewicht van 114,4 kg bereikt en dat is het hoogste gewicht ooit. Dit betekent dus ook dat al mijn eerdere pogingen echt voor niks hebben gezorgd. Zonde. Frustrerend. Maargoed, het is niet goed om te blijven hangen in de negatieve ervaringen, maar deze energie juist te stoppen in nieuwe motivatie. Een gezonde motivatie, dat is het belangrijkst. Eén van mijn voornemens voor 2019 is dan ook om een gezonde balans te krijgen in zowel mijn eet- als beweegpatroon.

Rug-, nek- en hoofdpijn

Ja. En wat ga ik dan doen? Waar begin je? Momenteel zit ik behoorlijk in de “vreet-modus”. Er zit nauwelijks een rem op, met name ’s avonds. Hier valt uiteraard een hoop aan te verbeteren en ik ben beetje bij beetje steeds bewuster, maar op dit moment ligt mijn focus iets meer op het bewegen doordat ik op het moment een hoop klachten aan mijn bewegingsapparaat heb. Ik heb hoofdpijn, veel spanningshoofdpijn. Mogelijk door mijn nieuwe – zittende – werk. Ik ben tijdens mijn werkdag bezig om dit te voorkomen en/of verminderen door te letten op mijn zithouding en genoeg lopen tussendoor bijvoorbeeld. Dit scheelt wel, maar biedt nog geen oplossing. Behoorlijk vervelend dus, waardoor mijn focus op dit moment daar het meeste ligt!

Beweegdoelen

Volgens mijn fysiotherapeut is het o, zo belangrijk dat ik voldoende beweeg met mijn hypermobiele, gevoelige lichaam. Het liefst manieren die niet gigantisch belastend zijn en heel rustig gedoseerd, want anders geeft het juist veel klachten als respons.
Daarom bedacht ik de volgende doelen:

  • Yoga: via de Daily Yoga app op mijn telefoon probeer ik (bijna) dagelijks – het liefst ’s morgens – een korte, laagdrempelige routine te volgen. Zo volg ik nu het programma van 7 dagen “Easy Yoga For Complete Beginners”. Toepasselijk wel hè? Ik vind de routines tot nu toe leuk, haalbaar en prettig. Als ik ze ’s morgens doe merk ik dat het mijn vaak behoorlijk stijve nek- en rugspieren wat losser maakt waardoor ik wellicht wat minder snel klachten krijg. Worth the try in ieder geval! Ik heb nu 4 van de 7 dagen afgerond en ik denk dat ik dit programma daarna gewoon opnieuw start.
  • 7.500 stappen zetten per dag: dit houd ik standaard al bij via mijn Fitbit en de bijbehorende app, dus des te leuker om er een eigen challenge aan vast te knopen. Maar mijn hemel… dat is nog lastig zat zeg, zeker als ik een dag kantoor achter de rug heb en eigenlijk niet meer dan 2.5-3.0K stappen gezet heb. Het is me tot nu toe dan ook nog niet gelukt om het elke dag te halen helaas (ik houd het bij via mijn stories op instagram!). Toch zet ik dit doel niet later in, omdat ik merk dat ik wel de motivatie heb om er alsnog voor te gaan. Een extra wandelingetje, juist ergens lopend heen gaan in plaats van fietsend of de auto te pakken.
  • Zwemmen: naast dat ik 1 keer per week tennis, streef ik ernaar om 1 keer per week baantjes te zwemmen. Enerzijds omdat dit natuurlijk erg goed is voor het verbranden van kcal, maar ook omdat dit erg goed zou moeten zijn voor mijn gevoelige spieren/gewrichten. Nou, ik kan je vertellen… het was janken geblazen vandaag. Zóveel spierpijn en daarmee zóveel hoofdpijn was de rode draad van de dag. Pijnstillers kunnen gelukkig wat helpen, maar ik heb vandaag wel moeite gehad met het feit dat ik zoveel klachten heb terwijl ik feitelijk gewoon alleen maar mijn best doe dit te verminderen. Maargoed, het is geen verrassing hoor want het gebeurt vaak zat. Alleen het was wel een beetje frustrerend, wanneer je een vrije dag hebt die je leuk en productief wilt besteden en dit daardoor erg moeizaam gaat. I’ll keep working on it!
yoga pose trainen bewegen

Oké, dat was wel even genoeg voor deze week! Ik ben dus volop bezig met werken aan een beter beweegpatroon, wat hopelijk vermindering van klachten kan gaan opleveren (op termijn). Lastig, frustrerend maar zeker voor een goed doel!  Ik ben benieuwd of onder mijn lezers hier meer mensen ervaring mee hebben… ik hoor graag jouw ervaringen en/of tips!

Liefs ❤︎

3 reacties

  • Anneke

    Hoi Madelon, ik volg je blog en je struggles met je gewicht al een hele tijd. Wat hopelijk vaker tegen je gezegd wordt is dat je ook met trots naar jezelf mag kijken. Trots naar de prachtige vrouw die je bent. Mijn eigen gewicht is ook weer aan het oplopen ondanks sporten in de sportschool en roller derby. Echt heel frustrerend. Ik probeer nu de cijfertjes maar een beetje los te laten en me gewoon fijn te voelen. Maar het eten is nog wel een ding idd, gelukkig woon ik alleen en haal ik gewoon niks in huis want als het er is gaat het op :).

    • madelonsophie

      He Anneke,
      Wat leuk en lief dat je reageert op mijn blog. Dankjewel daarvoor! Vervelend om te horen dat je ook problemen hebt met je gewicht of met het fijn voelen in je lichaam. Getalletjes zijn inderdaad lang niet alles, maar het is wel een lastige strijd. Die ken ik natuurlijk maar al te goed. Voeding is zó belangrijk, die balans. Maar dat is zo lastig om te beheersen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *