Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Gezonder leven #2 | Eerste kettlebell-workout

Het is weer tijd voor de wekelijkse update in de categorie: gezonder leven! Een serie waarin ik je meeneem in mijn weg naar een gezonder leefpatroon en  een gezonder lichaam. Vorige week vertelde ik je over mijn doel voor januari. Vandaag lees je in deze blog meer over hoe ik daarmee aan de slag ben gegaan. 

Mijn eerste kettlebell-workout

Afgelopen week heb ik voor het eerst een kettlebell-workout uitgevoerd thuis. Niet mega uitgebreid en niet tot het uiterste gegaan maar dat is precies wat de bedoeling is. Mijn streven is om mijn lichaam langzaam te laten wennen aan de belasting van de spieren waarbij ik wel wat spierpijn heb de dagen erna maar geen extra klachten zoals rugpijn. Dit is iets wat mijn fysiotherapeut mij heel duidelijk geïnstrueerd heeft, dus laten we dit keer maar voor een verstandige aanpak gaan in plaats van de overmoedige, eigenwijze aanpak die ik meestal toepas. Na deze workout heb ik 2 dagen best wel redelijke spierpijn gehad, dus dat betekent dat deze belasting al ruim voldoende was om mee te starten. Tegen het maximale voor nu denk ik zelfs. Verstandig probeer ik nu ook niet alsnog te gaan trainen tussendoor, maar eerst af te wachten tot het echt weg is. Daarnaast ga ik dit weekend op de ski’s staan dus kan ik geen extra spierpijn gebruiken aangezien dat al belastend genoeg gaat zijn.

Opbouw van de workout

Ik vond de routine die ik bij elkaar sprokkelde via internet eigenlijk best leuk om te doen. Zo verzamelde ik een aantal oefeningen die ik geschikt achtte en voerde hier een aantal sets van uit. Ik heb kettlebells staan van 4, 6 en 8 kg maar ik merkte al gauw dat 4 of 6 kg vooralsnog meer dan voldoende is. De 8 kg laten we dus nog maar eventjes staan 🙂

De oefeningen die ik uitvoerde waren als volgt:

  • Warming-up: rondjes om het lichaam zwaaien (en als rust tussendoor)
  • Squats met kettlebell in de handen (benen, billen)
  • Kettlebell swing (gehele lichaam)
  • 8-rondjes tussen de benen door (gehele lichaam)
  • Kettlebell row (armen, schouder)
  • Kettlebell high pull (benen en armen)

Deze lijst voerde ik 2 keer uit, met een wisselend aantal herhalingen en verschillende gewichten. Kwestie van proberen en kijken hoeveel goed voelt!

Heb jij weleens vaker getraind met een kettlebell en heb je tips of adviezen die ik hierover écht moet weten? Dan hoor ik dat natuurlijk dolgraag!
Liefs! ❤︎

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *