andalusie juzcar gewicht verliezen
Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Gewicht verliezen: waarom lukt het niet? | Persoonlijk by Madelon Sophie

Lezers van mijn oude blog (die niet meer bestaat) zullen ongetwijfeld mijn persoonlijke verhalen kennen over mijn strijd met mijn gewicht. Ik ben hier altijd heel open over geweest, wat mij tot op heden eigenlijk alleen maar geholpen heeft. De steun van anderen helpt enorm voor de motivatie! De nieuwe lezers van by Madelon Sophie wil ik graag een beetje bijpraten hierover en natuurlijk ben ik ook op deze blog heel open over alles. Ik praat je in deze blog eventjes bij… 

De afgelopen jaren

Je kunt wel zeggen dat mijn gewicht de afgelopen 5 jaar pieken en dalen heeft gekend. Ik heb in mijn jeugd altijd al wel strijd gehad met mijn gewicht, dus het is geen onbekend probleem. Toen ik ging studeren en op mijzelf ging wonen besloot ik – mede na de diagnose Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) – goed te letten op voeding en volgde ik een speciaal dieet om de gevoeligheid van de darmen te verminderen. Het volgen van dit dieet resulteerde samen met regelmatig hardlopen in gewichtsverlies en hiermee kwam ik op een redelijk gezond gewicht. Toen ik na ongeveer 1.5 jaar hardlopen geblesseerd raakte voor langere tijd, begon ik al snel aan te komen aangezien ik met hetzelfde tempo door bleef eten. Logisch natuurlijk, maar ik hield het niet in de hand. Mijn gewicht steeg en eigenlijk is het sindsdien nooit echt meer op een gezond gewicht geweest.

Burn-out

De grootste boosdoener voor het aankomen in de afgelopen jaren is mijn burn-out geweest. Ik ben op zich al een emotie-eter en toen ik terecht kwam in burn-out werd dit eigenlijk met een factor 10 versterkt. Voor mij betekende me rot voelen, mezelf troosten met lekker eten. Als zoetekauw kwam dit al snel uit op veel snoep en koek eten, maar ook ander ongezond eten ging er in grote hoeveelheden in. Grenzen had ik niet, ik at wat ik wilde en bewoog nauwelijks. Uiteraard vloog mijn gewicht hierdoor enorm omhoog. Ik denk dat ik in deze periode (van een jaar) misschien wel 10-15 kg ben aangekomen.

100 dagen plan

Afgelopen zomer besloot ik dat het tijd was voor een verandering, 100 dagen voordat Tim en ik op reis zouden gaan. Mijn doel? In 100 dagen onder de 100 kg. Want ja, op dat punt woog ik 111 kilo. Door wekelijks te bloggen over mijn 100 dagen plan en dit ook te publiceren op mijn eigen Facebook account deelde ik de strijd, de ups en downs maar kreeg ik vooral veel motivatie. Ik viel 6.5 kg af maar toen stopte ik door tijdgebrek met bloggen en verloor ik even snel mijn motivatie. Bij terugkomst van de vakantie was van deze 6.5 kg ook een deel weer aangegroeid… kortom, ik was weer terug bij af.

De huidige situatie

Nu – een jaar later – is er eigenlijk niet veel veranderd. Gelukkig ook niet in negatieve zin want ik ben op een gewicht van 110/111 kg blijven steken en dit is gelúkkig niet meer geworden, maar er is dus ook niets af. Waarom ik deze blog nu schrijf, is omdat ik dolgraag iets wil gaan veranderen aan mijn gewicht. Ik wil het opnieuw aanpakken, maar ik ben nog aan het uitzoeken op welke manier. Op dit moment verdiep ik me in ‘mindful-eten’ omdat ik vooral te vaak eet, om het eten. Niet omdat ik trek heb. Maar omdat het hoort, omdat het kan, omdat het in de kast ligt. Geen gezond patroon dus. Een echt dieet volgen zie ik niet zitten, het gaat me nu echt om het leren van gezonde gewoontes.

Feiten

  • Huidig gewicht: 111.4 kg
  • Streefgewicht: 85 kg
  • 1e doel: 105 kg wegen in 10 weken (0.6 kg per week)

Over 10 weken zal ik gaan beginnen aan mijn nieuwe opleiding: fysiotherapie. Ik heb voor mijzelf als doel gesteld dat ik bij aanvang van de studie in ieder geval fitter wil zijn, dan dat ik nu ben. Fitter in de brede zin van het woord, want ik wil ook op het vlak van bewegen betere gewoontes aannemen: vaker de fiets pakken, regelmatig sporten (ik ben bijvoorbeeld begonnen met tennissen!), een gezond eetpatroon aanwennen en volhouden, zorgen dat ik minder lichamelijke klachten heb. Last but not least, ik wil natuurlijk gewicht verliezen.

Ik zal de komende periode vaker gaan schrijver over dit onderwerp. Hopelijk is het voor jullie interessant om te lezen of haal je er misschien wel motivatie uit. Laat gerust een berichtje achter als je een goede tip hebt, dat is altijd welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *