Europa,  in Nederland,  Nederland,  Op Pad,  Op Reis

Een weekend weg naar Droompark de Zanding (Veluwe)

Aangezien wij dit jaar geen zomervakantie op de planning hadden én hebben staan, besloten we in juni om nog gauw even voor het hoogseizoen er tussenuit te gaan in ons eigen land. Grappig, want we concludeerden dat we nog nooit samen een (lang) weekend weg waren geweest in een huisje in een park in Nederland. Wel een hotelovernachting hier of daar, maar niet gewoon even lekker een minivakantie vieren. In deze blog deel ik onze ervaringen met dit park en deze bestemming!

De bestemming

De Veluwe is een regio waar we beiden eigenlijk nog niet waren geweest en al wel vaak over hadden gesproken samen. Nou, 1 + 1 werd dus samen ons weekend naar Droompark de Zanding in Otterlo, grenzend aan Nationaal park de Hoge Veluwe. De keuze viel op dit vakantiepark, omdat het direct aan een natuurgebied grenst en je daardoor vanaf het park de natuur in kunt wandelen. Ook hoef je voor het entree van de Hoge Veluwe maar een paar minuutjes te fietsen of rijden, ideaal! Voor ons was het maar een uurtje rijden, dus dat is ook goed te doen. Ondanks dat de weersvoorspellingen een stuk minder goed waren dat zo ongeveer alle weken ervoor, mocht dat de pret niet drukken. Wat is er fijner dan het ruiken van een frisse, boslucht nadat het net geregend heeft.

Het (droom)park

Nog niet eerder waren wij op een droompark geweest. Wel viel ons tijdens het boeken al op dat er heel veel soorten accomodaties waren: zo ongeveer alles van chalets tot villa’s. Toen we op het park aankwamen viel dit ook gelijk op, het is ingedeeld in groepen met gelijke accomodaties. Je hebt huizen aan het water, zogeheten “cubes” (een soort van hippere stacaravan) maar ook een klein tiny house dorp. Van hypermodern tot authentiek. Het was wel leuk eigenlijk om te zien, want wanneer je een rondje over het park loopt kom je steeds in andere stukken. Qua faciliteiten heeft dit park een meer met strandje, een binnenzwembad, een winkeltje, italiaans restaurant, snackbar en verhuur mogelijkheden. Vanwege de covid-maatregelen was er natuurlijk veel niet open, maar dat wisten we van tevoren. Wel konden we pizza laten bezorgen, verse broodjes halen in het winkeltje en fietsen huren bij de receptie. Op zich hadden we niet meer nodig!

Nationaal Park de Hoge Veluwe

Ons bezoek aan het Nationaal Park planden we op een zaterdag, waarbij de weersvoorspellingen redelijk gunstig waren. Na een ontbijt met verse broodjes, huurden we een fiets en e-bike (voor mij) en vertrokken we naar de ingang van het park. Eén van de ingangen eigenlijk, in ons geval in Otterlo. Op zo’n 5 minuten fietsen van het park kwamen we hier al aan en kon onze fietstocht verder gaan. In het park was het belangrijk om rekening te houden met de richtingen op de fietspaden. Volgens mij waren dit eveneens maatregelen voor covid, maar dit maakte dat je wel goed moest opletten hoe je je geplande rondje kon maken. Uiteindelijk resulteerde dit voor ons in een extra ommetje omdat we iets over het hoofd had gezien. Eindstand van deze dag: maarliefst 38 kilometer gefietst! Het was héérlijk: je gaat van het ene landschap naar het andere landschap. Van duinen naar bos.

Wat ons betreft een aanrader. Een fijn, degelijk park met veel verschillende soorten verblijven: van basic tot luxe. De voorzieningen zijn niet riant (mede door corona) maar hebben we niet gemist. En ja, die omgeving op de Veluwe is er eentje die ik in m’n hart heb gesloten. Wat is het er mooi!

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

MEER LEZEN:
> Lees hier meer blogs over “Op reis”