Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Djus 3-daagse Sapkuur en Detoxthee & update week 18

Na een aantal weken van op gewicht blijven, werd het wel weer tijd voor een boost. In samenwerking met onderneemster Roxana, eigenaresse van Djus Nutrition, mocht ik een 3-daagse sapkuur en haar Detoxthee proberen. In deze blog deel ik mijn ervaringen met het volgen van deze sapkuur, de effecten tijdens en na de kuur en resultaten in mijn gewicht. Enjoy!

Djus Nutrition

Roxana is een onderneemster gevestigd in Berkel en Rodenrijs (regio Rotterdam) die door haar eigen ervaringen op het gebied van gezondheidsproblemen is gaan experimenteren met de voordelen van gezonde sapjes en sapkuren. Door haar positieve ervaringen hiermee op haar eigen gezondheid, besloot zij onder de naam Djus Nutrition meer mensen te willen helpen. Kleinschalig en met persoonlijke aandacht. Je kunt Djus Nutrition vinden via Instagram (klik hier!).

Djus 3-daagse sapkuur

Een dag voor de start had ik de sapjes in huis. Ik stopte een deel in de vriezer zodat het lekker vers bleef. De kuur bestond uit 6 sapjes en 1 shotje per dag. Mijn persoonlijke motivatie (vooraf) om deze kuur was om te ervaren wat een boost aan (alleen maar) gezonde voedingstoffen met mijn lichaam doet. Daarnaast verwachtte ik dat het erg zwaar zou worden. Wat mijn daadwerkelijke ervaringen waren? Ik heb ze hieronder even opgesomd.

Tijdens de kuur

  • Het was minder zwaar dan verwacht, maar zeker wel pittig. Je motivatie moet wel on point zijn en raad ik het aan om je agenda zo goed als leeg te hebben om dit te doen. Doordat ik rustig aan kon doen en mijn dagen thuis doorbracht, kon ik het goed volhouden. Dat was dan ook het advies van Roxana: wees deze dagen een beetje extra lief voor jezelf. Geniet van de tijd voor jezelf en maak er iets fijns van.
  • Ik heb gedurende de dagen (mede door het punt hiervoor) geen gigantisch hongergevoel gehad. De sapjes vulden goed en gaven een groot verzadigingsgevoel. Als je de dagen actiever bent, kan dit natuurlijk anders zijn.
  • Je moet de gehele dag door plassen. Niet gek natuurlijk, want naast dat je alleen maar sapjes drinkt moet je daarnaast zeker minimaal 2 liter water drinken.
  • Ja, het ene sapje is lekkerder dan de ander. De sapjes variëren van frisse energieboosts naar sapjes met veel groenten, een hartige variant of lekker fruitig. Soms is het dus even snel doorslikken terwijl de ander simpelweg genieten is.
  • Ik werd minder grumpy dan verwacht. Ik dacht dat ik hangry, vermoeid en chagrijnig zou worden. Ik was wel wat sneller vermoeid maar daar gaf ik gewoon aan toe. Ook sliep ik goed en viel ik zonder problemen in slaap.
  • Mijn buik reageerde de eerste dag wel door wat opgeblazen te zijn. Nu heb ik ook PDS (Prikkelbare darmsyndroom) dus dat gebeurt wel vaker. Opvallend was wel dat dag 2 en dag 3 mijn darmen daarentegen echt volledig rustig waren. Ook na elk sapje kwam er geen reactie wat voor mij wel heel interessant was. M’n darmen vonden dit overduidelijk wel prettig.
  • Ik voelde me vanaf de tweede dag fysiek en mentaal eigenlijk steeds een beetje lichter. Een moeilijk te omschrijven gevoel. Enerzijds was ik namelijk niet de gehele dag bezig met wat ik moest eten, want dat stond al vast en gaf zodoende rust. Ook lichamelijk voelde ik me lichter, enerzijds omdat ik daadwerkelijk vocht en gewicht verloor en anderzijds omdat mijn lichaam geen “slechte” of moeilijk te verteren voeding hoefde te verwerken denk ik. Dit gevoel heb ik grotendeels nog steeds: ik heb een fijne gemotiveerde modus overgehouden.
  • Op dag 3 kwamen de sapjes wel een beetje mijn oren uit. Mijn behoefte naar ander (vast) voedsel werd alsmaar groter wat maakte dat ik simpelweg geen trek meer had in de sapjes. Zodanig dat ik het ’s avonds niet meer opkreeg.

Na de kuur

Belangrijk is het om de eerste dagen na de sapkuur je voeding voorzichtig op te pakken. Moeilijk verteerbare voeding kun je beter vermijden. Ik merkte zelf dat er in mijn mindset en behoeften wel een verandering had plaatsgevonden. Mijn zoete trek was sterk afgenomen, net als de behoefte aan voeding met veel koolhydraten in het algemeen. De sapkuur deed me beseffen dat je om een verzadigd gevoel te hebben, je helemaal geen grote hoeveelheden nodig hebt. Ook ik niet, ondanks mijn lengte en gewicht. Ik raakte hierdoor gemotiveerd om standaard (nog) meer groenten in mijn voeding op te nemen en mijn porties te verkleinen. En nu, een week later merk ik dat dat goed bevalt. Ik streef niet naar een perfect voedingspatroon maar ben wel tot inzicht gekomen dat het in de basis zonder dat het echt moeite kost, wel nog gezonder en meer “clean” kan. Clean eten is een beetje een hippe term, maar houdt in de basis in dat je zo min mogelijk bewerkt eet. Wat ik al zeg, ik streef niet naar perfectie, maar naar een realistisch en haalbaar voedingspatroon wat voor mij voelt als een nieuw normaal. Want zolang ik écht achter mijn voeding keuzes sta, voorkom ik een heleboel eetbuien. Ik sta mezelf toe alles te eten als ik daar zin in heb en dat ik zo voldaan kon zijn met bijvoorbeeld heerlijke lunchsalades, had ik een half jaar geleden niet gedacht. Ik ben van mening dat deze inzichten die ik heb gekregen door de sapkuur, mij het meest waardevol zijn geweest binnen deze ervaring. Ik zou het dus ook met de juiste intentie aanraden en niet als manier om snel gewicht te verliezen. Zie het als een leerzaam proces om te ervaren wat je lichaam doet en laat merken.

Djus 21Detoxthee

Naast de sapkuur mocht ik ook de 21Detoxthee proberen. Hierbij is het de bedoeling om +/- 1 liter van deze thee gedurende 21 dagen te drinken. Ik ben hiermee gestart vóór de sapkuur, maar het is er momenteel even bij ingeschoten. Ik geef het graag op korte termijn nog een kans.

Update week #18

Na een periode van 4 weken op vrijwel hetzelfde gewicht, stond de 3-daagse sapkuur op het programma. Prima timing ook wel, want ik kon eerlijk gezegd wel weer even een boost gebruiken. Op gewicht blijven is fijn natuurlijk, maar ik wil ook graag verder. Wat er met mijn gewicht is gebeurd? Hier even een overzicht:

WeegmomentGewichtTotaal gewichtsverlies
Week #16 112,1 kg – 10,4 kg
Vóór start sapkuur111,4 kg – 11,1 kg
Na 3-daagse sapkuur108,7 kg (-2,7 kg)– 13,8 kg
Week na sapkuur (week #18)109,2 kg (+0,5 = -2,2 kg) – 13,3 kg

Je kunt dus stellen dat ik ten opzichte van 2 weken geleden 2,9 kg afgevallen ben. Hiervan ben ik er dus 2,2 kg kwijt door de sapkuur. Ik heb direct na de sapkuur een lager gewicht bereikt dan nu, maar ik denk dat het vanzelfsprekend is dat je gewicht na het hervatten van je voedingspatroon weer iets toeneemt. Het resultaat van week 18 is dus erg prettig en jawel, ik ben eindelijk onder die 110 kg mijlpaal gekomen!

Deze blog is voortgekomen uit een samenwerking met Djus Nutrition. Echter, mijn ervaringen zoals beschreven in dit artikel zijn, zoals kenmerkend is voor by Madelon Sophie, volledig eerlijk en open.

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

MEER LEZEN:
> Lees hier meer blogs over “Gezonder Leven”

2 reacties

  • Sanne

    Gefeliciteerd Madelon! Ik heb veel bewondering over hoe je ons meeneemt in je avontuur. Met elk verhaal inspireer je mensen, het is mooi dat je daar je tijd in wil steken.

    Het viel me trouwens op dat ik Djus Nutrition niet online kan vinden (Google), misschien voor die onderneemster iets om mee aan de slag te gaan?

    Groetjes! En ga zo door (zonder teveel van die ‘kuurtjes’, gewoon gezond eten is veel beter voor je lijf denk ik!)

    • madelonsophie

      Hi Sanne,

      Ah lief dat je weer een berichtje stuurt vol mooie woorden, dankjewel!
      Djus Nutrition heeft inderdaad (nog) geen website, maar ik heb wel gelinkt naar haar instagram pagina.
      En zeker eens: dit is iets wat ik een keer wilde ervaren maar is zeker geen insteek om door verder te komen. Die balans in een gezond voedingspatroon is o zo belangrijk dus daar zal ik altijd naar streven!

      Groetjes!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *