dancing dansen andalusie spanje
Gezond(er) leven,  Madelon Sophie,  Personal talk

De nadelen van een ‘hypermobiel’ lichaam

Rugpijn, nekpijn, hoofdpijn en op z’n tijd zere knieën. Het zijn klachten die eenieder weleens heeft, toch? In mijn geval begonnen deze klachten al op vrij jonge leeftijd en nog altijd ben ik hier niet vanaf. Mijn lichaam is namelijk een beetje te beweeglijk. Hypermobiel, om precies te zijn. In deze blog vertel ik je hoe het is om hypermobiel te zijn, wat dit voor gevolgen heeft en hoe ik hier probeer mee om te gaan. 

Op een dag, op een trampoline…

We gaan voor dit verhaal meer dan 10 jaar terug in de tijd. Springend op de trampoline, samen met mijn jongere broertje (toentertijd een jaar of 5). Onschuldig als het was, kwam er plots een karatetrap in mijn nek waardoor ik een verkeerde beweging maakte met mijn nek. Het gevolg? Ik kon mijn hoofd naar links, rechts en omhoog bewegen. Maar naar beneden was echter onmogelijk, dus dat werd een reden voor een bezoek aan de spoedeisende hulp. Vele uren later – waarbij ik gefixeerd lag in een nekkraag – kwam de conclusie dat mijn “nekbanden” verrekt waren. Niets gebroken, dus ik mocht gelukkig zonder nekkraag het ziekenhuis weer uit. De weken erop heb ik veel oefeningen gedaan om zo mijn bewegingen weer te kunnen maken. Nu, jaren later, heb ik nog altijd snel nek- en hoofdpijnklachten. Spierspanningshoofdpijn. Iets waar ik in zekere zin aan wen, maar of dat een goed iets is natuurlijk maar de vraag.

Hypermobiliteit  

Los van het ongelukje op de trampoline, bleek in de loop der tijd dat ik hypermobiel ben. Dit houdt in dat (een groot deel) van mijn gewrichten extra mobiel/flexibel zijn, wat maakt dat ik bijvoorbeeld nèt een beetje verder gaan buigen, strekken of bukken dan de gemiddelde persoon. Klinkt niet heel erg vervelend toch? Dit is het in principe ook niet, behalve dat mijn spieren, banden en pezen dat beetje extra mobiliteit ook extra moeten opvangen en dat geeft snel klachten. Die spieren werken dus in rust al harder dan bij een ander waardoor ze sneller pijn geven als ik ze nog een beetje extra belast. Zo heb ik al jarenlang veel pijn in mijn onderrug en samen met de bestaande nek- en hoofdpijnklachten maakt het dat ik een abonnement heb bij de fysiotherapeut.

Wat valt er aan te doen?

De hypermobiliteit zal altijd blijven, dat is nou eenmaal hoe mijn lichaam gebouwd is. Maar het belangrijkste advies voor mij is om voldoende te (blijven) bewegen. Klinkt als een simpele oplossing maar sporten heeft ook een keerzijde: ik ben enorm blessuregevoelig. Zo heb ik snel/vaak/veel spierpijn en ik krijg snel verergering van klachten ná sporten. Dit werkt vaak niet heel motiverend, maar inmiddels heb ik een sport gevonden waarbij dit meevalt en dat is tennis. Ik vind het mega leuk om te doen en ik krijg er niet gigantisch veel napijn door.  Oké, misschien als ik in weinig dagen veel speel zoals bij een toernooi. Dan gaat mijn lichaam zeker protesteren, maar in principe moet dit vooruit gaan door het vaker te doen. Ook is het goed om überhaupt actief te blijven door regelmatig te wandelen en/of fietsen. Maar hé, dat is natuurlijk een advies voor iedereen!
De grootste tip die ik van mijn huidige fysiotherapeut kreeg is: begin het bewegen op een heel laag niveau. Wil ik squats doen? Dan moet ik er zeker niet gelijk 20 uitvoeren maar het liefst maar zo’n 3-5. Het mag eigenlijk nauwelijks spierpijn geven om vervolgens het 2 dagen later nogmaals te doen. Beetje bij beetje moet dit omhoog. Enerzijds wat demotiverend, want vaak wil je met iets snel van start gaan. Toch zou het op de langere termijn mijn fitheid en toestand doen verbeteren omdat het haalbaar is, terwijl ik bij overbelasting er juist snel mee zal stoppen en dus geen vooruitgang kan boeken.

Zithouding

Naast sporten is mijn zithouding ook enorm van belang. Ik zit tijdens het studeren al snel in een not to supportive houding voor mijn rug. Daarom kreeg ik laatst van mijn fysiotherapeut een “wigvormig zitkussen” mee om te proberen. Dit kussen zorgt ervoor dat een goede houding wordt gestimuleerd en ik vrijwel direct een vorm van verlichting voelde, met name in mijn schouders. In mijn onderrug kost het daarentegen juist wel kracht, omdat deze houding meer kracht vergt dan de “ik-hang-onderuit-houding”. Ik heb dit kussen 2 weken mogen proberen en ik had aanzienlijk minder hoofdpijnklachten en ik verwacht dat op den duur dit kussen ook een goed effect heeft op mijn onderrug. Kortom, zo’n zitkussen moet ik zelf echt nog eventjes aanschaffen om thuis te gebruiken.

Heb jij zelf ook weleens last van rugklachten? Of ook van hypermobiele gewrichten? Lijkt me tof om te horen hoe jij hiermee omgaat en wat voor jou werkt!

Liefs,

8 reacties

  • Anoniem

    Ik ben 18 jaar en ben ook hypermobiel. Ik merk dagelijks dat ik erg veel last heb, waaronder ook op mijn werk. Ik zou graag een studie verpleegkundige willen doen, maar dit word afgeraden door het ziekenhuis. Ik baal hier enorm van, omdat ik heel graag in het ziekenhuis wil gaan werken. Maar ik merk dat het mij te zwaar gaat worden. Nergens op internet kan ik lezen welke beroepen nou goed gecombineerd kunnen worden met hypermobiliteit. Heeft iemand misschien een tip welk beroep goed gecombineerd kan worden?

    • madelonsophie

      Hi! Dankjewel voor je reactie op deze blog. Wat vervelend om te horen dat je zo ongelofelijk veel klachten ondervindt! Ik kan helaas geen advies geven wat wel en niet zou kunnen, aangezien iedereen anders is. Ik zou in ieder geval onthouden dat niets onmogelijk is, maar dat het wellicht goed is om daar begeleiding bij te krijgen. Wellicht kan je huisarts of specialist hierbij helpen? Nogmaals, heel vervelend maar vergeet je dromen niet! 🙂

  • Elmira

    Ik wil even reageren op diegene met de reactie als verpleegkundige in het ziekenhuis. Ik ben ook hypermobiel en werk als verzorgende ig in de gehandicaptenzorg Daarnaast sport in 2 a 3x in de week. De ene week gaat het erg goed en de andere week wat minder. Het ligt eraan wat voor klachten je hebt, bij mij is het voornamelijk mijn heupen. Ik ga de afdeling dan rond op een krukje met wieltjes!

    Als je het echt wilt zijn er echt wel oplossingen

    Groetjes,

    Elmira

  • Yomi

    Hey, wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben(ondanks het natuurlijk alles behalve fijn is). Ook ik ben hypermobiel. Mijn moeder en zus ook, maar in mindere mate. Het last van de knieën heb ik niet. Hoofdpijn al sinds mijn 12e en het is nooit meer weggegaan.. heb het bijna dagelijks. Soms een week elke dag en soms een paar dagen niet. En zo gaat het altijd. Ook nek en schouderpijn bijna altijd.. rugpijn het minste. Werk in de ouderenzorg en als ik dan veel buk of zware mensen moet wassen/tillen etc dan heb ik hier wel 1 of 2 dagen gigantische last van. Ook het idd in elkaar zitten heb ik heel erg doordat het zoveel moeite kost om recht op te zitten.
    Ik ga regelmatig naar fysio,dit is fijn en soms helpt het even een paar dagen maar het komt altijd weer terug. De hoofdpijn vooral belemmert best wel mijn leven soms. Na het werk gelijk op bed moeten een paar uur in de hoop dat het weg is daarna. Ik ben zelfs medicatieverslaafd geweest. Dit hoorde ik in het ziekenhuis. Daar ben ik wel zelf af gekomen. Ook ik beweeg en sport regelmatig. Bewegen elke dag, op het werk maar ik wandel ook veel. Sporten 2 tot 3x in de week.

    Is bij jou vast gesteld dat je hypermobiel bent? Je kan het bijv niet op een röntgenfoto zien etc. En wat doe jij als je zoveel hoofdpijn hebt?

    Groetjes, Yomi ♤

    • madelonsophie

      Hi Yomi,

      Allereerst, bedankt voor je bericht en je openhartige reactie.
      Je hoort het vaak, dat dat in families vaker voorkomt. Dus ook bij jou zo te horen.
      Je schrijft veel herkenbare zaken, lastig is het soms hè?
      Bij mij is de “diagnose” al jaren geleden bij de fysiotherapeut gegeven. Dit is op basis van een aantal testjes van je beweeglijkheid. Het is inderdaad niet op röntgenfoto’s te zien dus testjes doen is volgens mij de enige manier. Neemt niet weg dat je er uiteindelijk niets mee opschiet, er valt helaas niets aan te doen.

      Voor de hoofdpijn kwam ik ook zeer frequent bij de fysio. Verder heb weleens dingen geprobeerd om mijn houding (met name in zit) te verbeteren. Hier valt een hoop winst mee te behalen. Bijv door een wig-zitkussen te proberen en je werkomgeving goed in te stellen. Verder ben ik ook bij een orofaciaal fysio geweest (met name voor mijn migraine) maar deze constateerde ook dat ik bijvoorbeeld veel “kaakklem”. Dus dit hield de spierspanningshoofdpijn ook in stand.

      Hopelijk kom je stap voor stap een beetje vooruit…

      Veel succes! – by Madelon Sophie

  • Yomi

    Hey,

    Ik lees je bericht net pas.
    Zo’n kussen voor het zitten, had ik laatst toevallig naar gekeken. Jou helpt het dus wel? Zal nog eens kijken.
    Migraine ben ik ook mee bekend, vervelend he.. zal dat dan toch bij hypermobile horen? Ook het kaakklemmen namelijk.. ik heb gigantische pijn aan mijn kaken. Mijn fysio denkt ook dat ik onbewust mijn tanden op elkaar klem en er daardoor idd spanning ontstaat. Wat zich weer uit samen met de nekpijn in hoofdpijn. Ik laat me ook daarvoor behandelen bij de fysio doormiddel van naalden. Dit helpt vaak even. Soms zelfs wel een week ofzo. Ik heb nu een afspraak staan bij acapuntuur. Dit schijnt ook erg te helpen voor heel heel dingen. Ook hoofdpijn/migraine nekpijn rugpijn etc.

    Dank je wel voor je berichtje.

    Groetjes Yomi

  • Yomi

    En heb jij trouwens ook pijn in je arm(en)?
    Ik heb vaak een zeurende pijn in vooral mijn rechterarm. Ook knakt dat vaak, net als mijn rechtervoet. En als ik moet schrijven krijg ik pijn in mijn hand. Ook daarna nog. Met mixen/roeren in een zware pan met eten krijg ik enorm snel en veel last van mijn arm. Zelfs de volgende dag voelt het extra zwaar.
    Wat een geklaag hé haha.
    Ik ben benieuwd of je dit misschien ook herkent..

    Groetjes, Yomi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *