dancing dansen andalusie spanje
Gezond(er) leven,  Madelon Sophie,  Personal talk

De nadelen van een ‘hypermobiel’ lichaam

Rugpijn, nekpijn, hoofdpijn en op z’n tijd zere knieën. Het zijn klachten die eenieder weleens heeft, toch? In mijn geval begonnen deze klachten al op vrij jonge leeftijd en nog altijd ben ik hier niet vanaf. Mijn lichaam is namelijk een beetje te beweeglijk. Hypermobiel, om precies te zijn. In deze blog vertel ik je hoe het is om hypermobiel te zijn, wat dit voor gevolgen heeft en hoe ik hier probeer mee om te gaan. 

Op een dag, op een trampoline…

We gaan voor dit verhaal meer dan 10 jaar terug in de tijd. Springend op de trampoline, samen met mijn jongere broertje (toentertijd een jaar of 5). Onschuldig als het was, kwam er plots een karatetrap in mijn nek waardoor ik een verkeerde beweging maakte met mijn nek. Het gevolg? Ik kon mijn hoofd naar links, rechts en omhoog bewegen. Maar naar beneden was echter onmogelijk, dus dat werd een reden voor een bezoek aan de spoedeisende hulp. Vele uren later – waarbij ik gefixeerd lag in een nekkraag – kwam de conclusie dat mijn “nekbanden” verrekt waren. Niets gebroken, dus ik mocht gelukkig zonder nekkraag het ziekenhuis weer uit. De weken erop heb ik veel oefeningen gedaan om zo mijn bewegingen weer te kunnen maken. Nu, jaren later, heb ik nog altijd snel nek- en hoofdpijnklachten. Spierspanningshoofdpijn. Iets waar ik in zekere zin aan wen, maar of dat een goed iets is natuurlijk maar de vraag.

Hypermobiliteit  

Los van het ongelukje op de trampoline, bleek in de loop der tijd dat ik hypermobiel ben. Dit houdt in dat (een groot deel) van mijn gewrichten extra mobiel/flexibel zijn, wat maakt dat ik bijvoorbeeld nèt een beetje verder gaan buigen, strekken of bukken dan de gemiddelde persoon. Klinkt niet heel erg vervelend toch? Dit is het in principe ook niet, behalve dat mijn spieren, banden en pezen dat beetje extra mobiliteit ook extra moeten opvangen en dat geeft snel klachten. Die spieren werken dus in rust al harder dan bij een ander waardoor ze sneller pijn geven als ik ze nog een beetje extra belast. Zo heb ik al jarenlang veel pijn in mijn onderrug en samen met de bestaande nek- en hoofdpijnklachten maakt het dat ik een abonnement heb bij de fysiotherapeut.

Wat valt er aan te doen?

De hypermobiliteit zal altijd blijven, dat is nou eenmaal hoe mijn lichaam gebouwd is. Maar het belangrijkste advies voor mij is om voldoende te (blijven) bewegen. Klinkt als een simpele oplossing maar sporten heeft ook een keerzijde: ik ben enorm blessuregevoelig. Zo heb ik snel/vaak/veel spierpijn en ik krijg snel verergering van klachten ná sporten. Dit werkt vaak niet heel motiverend, maar inmiddels heb ik een sport gevonden waarbij dit meevalt en dat is tennis. Ik vind het mega leuk om te doen en ik krijg er niet gigantisch veel napijn door.  Oké, misschien als ik in weinig dagen veel speel zoals bij een toernooi. Dan gaat mijn lichaam zeker protesteren, maar in principe moet dit vooruit gaan door het vaker te doen. Ook is het goed om überhaupt actief te blijven door regelmatig te wandelen en/of fietsen. Maar hé, dat is natuurlijk een advies voor iedereen!
De grootste tip die ik van mijn huidige fysiotherapeut kreeg is: begin het bewegen op een heel laag niveau. Wil ik squats doen? Dan moet ik er zeker niet gelijk 20 uitvoeren maar het liefst maar zo’n 3-5. Het mag eigenlijk nauwelijks spierpijn geven om vervolgens het 2 dagen later nogmaals te doen. Beetje bij beetje moet dit omhoog. Enerzijds wat demotiverend, want vaak wil je met iets snel van start gaan. Toch zou het op de langere termijn mijn fitheid en toestand doen verbeteren omdat het haalbaar is, terwijl ik bij overbelasting er juist snel mee zal stoppen en dus geen vooruitgang kan boeken.

Zithouding

Naast sporten is mijn zithouding ook enorm van belang. Ik zit tijdens het studeren al snel in een not to supportive houding voor mijn rug. Daarom kreeg ik laatst van mijn fysiotherapeut een “wigvormig zitkussen” mee om te proberen. Dit kussen zorgt ervoor dat een goede houding wordt gestimuleerd en ik vrijwel direct een vorm van verlichting voelde, met name in mijn schouders. In mijn onderrug kost het daarentegen juist wel kracht, omdat deze houding meer kracht vergt dan de “ik-hang-onderuit-houding”. Ik heb dit kussen 2 weken mogen proberen en ik had aanzienlijk minder hoofdpijnklachten en ik verwacht dat op den duur dit kussen ook een goed effect heeft op mijn onderrug. Kortom, zo’n zitkussen moet ik zelf echt nog eventjes aanschaffen om thuis te gebruiken.

Heb jij zelf ook weleens last van rugklachten? Of ook van hypermobiele gewrichten? Lijkt me tof om te horen hoe jij hiermee omgaat en wat voor jou werkt!

Liefs,

17 reacties

  • Anoniem

    Ik ben 18 jaar en ben ook hypermobiel. Ik merk dagelijks dat ik erg veel last heb, waaronder ook op mijn werk. Ik zou graag een studie verpleegkundige willen doen, maar dit word afgeraden door het ziekenhuis. Ik baal hier enorm van, omdat ik heel graag in het ziekenhuis wil gaan werken. Maar ik merk dat het mij te zwaar gaat worden. Nergens op internet kan ik lezen welke beroepen nou goed gecombineerd kunnen worden met hypermobiliteit. Heeft iemand misschien een tip welk beroep goed gecombineerd kan worden?

    • madelonsophie

      Hi! Dankjewel voor je reactie op deze blog. Wat vervelend om te horen dat je zo ongelofelijk veel klachten ondervindt! Ik kan helaas geen advies geven wat wel en niet zou kunnen, aangezien iedereen anders is. Ik zou in ieder geval onthouden dat niets onmogelijk is, maar dat het wellicht goed is om daar begeleiding bij te krijgen. Wellicht kan je huisarts of specialist hierbij helpen? Nogmaals, heel vervelend maar vergeet je dromen niet! 🙂

  • Elmira

    Ik wil even reageren op diegene met de reactie als verpleegkundige in het ziekenhuis. Ik ben ook hypermobiel en werk als verzorgende ig in de gehandicaptenzorg Daarnaast sport in 2 a 3x in de week. De ene week gaat het erg goed en de andere week wat minder. Het ligt eraan wat voor klachten je hebt, bij mij is het voornamelijk mijn heupen. Ik ga de afdeling dan rond op een krukje met wieltjes!

    Als je het echt wilt zijn er echt wel oplossingen

    Groetjes,

    Elmira

  • Yomi

    Hey, wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben(ondanks het natuurlijk alles behalve fijn is). Ook ik ben hypermobiel. Mijn moeder en zus ook, maar in mindere mate. Het last van de knieën heb ik niet. Hoofdpijn al sinds mijn 12e en het is nooit meer weggegaan.. heb het bijna dagelijks. Soms een week elke dag en soms een paar dagen niet. En zo gaat het altijd. Ook nek en schouderpijn bijna altijd.. rugpijn het minste. Werk in de ouderenzorg en als ik dan veel buk of zware mensen moet wassen/tillen etc dan heb ik hier wel 1 of 2 dagen gigantische last van. Ook het idd in elkaar zitten heb ik heel erg doordat het zoveel moeite kost om recht op te zitten.
    Ik ga regelmatig naar fysio,dit is fijn en soms helpt het even een paar dagen maar het komt altijd weer terug. De hoofdpijn vooral belemmert best wel mijn leven soms. Na het werk gelijk op bed moeten een paar uur in de hoop dat het weg is daarna. Ik ben zelfs medicatieverslaafd geweest. Dit hoorde ik in het ziekenhuis. Daar ben ik wel zelf af gekomen. Ook ik beweeg en sport regelmatig. Bewegen elke dag, op het werk maar ik wandel ook veel. Sporten 2 tot 3x in de week.

    Is bij jou vast gesteld dat je hypermobiel bent? Je kan het bijv niet op een röntgenfoto zien etc. En wat doe jij als je zoveel hoofdpijn hebt?

    Groetjes, Yomi ♤

    • madelonsophie

      Hi Yomi,

      Allereerst, bedankt voor je bericht en je openhartige reactie.
      Je hoort het vaak, dat dat in families vaker voorkomt. Dus ook bij jou zo te horen.
      Je schrijft veel herkenbare zaken, lastig is het soms hè?
      Bij mij is de “diagnose” al jaren geleden bij de fysiotherapeut gegeven. Dit is op basis van een aantal testjes van je beweeglijkheid. Het is inderdaad niet op röntgenfoto’s te zien dus testjes doen is volgens mij de enige manier. Neemt niet weg dat je er uiteindelijk niets mee opschiet, er valt helaas niets aan te doen.

      Voor de hoofdpijn kwam ik ook zeer frequent bij de fysio. Verder heb weleens dingen geprobeerd om mijn houding (met name in zit) te verbeteren. Hier valt een hoop winst mee te behalen. Bijv door een wig-zitkussen te proberen en je werkomgeving goed in te stellen. Verder ben ik ook bij een orofaciaal fysio geweest (met name voor mijn migraine) maar deze constateerde ook dat ik bijvoorbeeld veel “kaakklem”. Dus dit hield de spierspanningshoofdpijn ook in stand.

      Hopelijk kom je stap voor stap een beetje vooruit…

      Veel succes! – by Madelon Sophie

  • Yomi

    Hey,

    Ik lees je bericht net pas.
    Zo’n kussen voor het zitten, had ik laatst toevallig naar gekeken. Jou helpt het dus wel? Zal nog eens kijken.
    Migraine ben ik ook mee bekend, vervelend he.. zal dat dan toch bij hypermobile horen? Ook het kaakklemmen namelijk.. ik heb gigantische pijn aan mijn kaken. Mijn fysio denkt ook dat ik onbewust mijn tanden op elkaar klem en er daardoor idd spanning ontstaat. Wat zich weer uit samen met de nekpijn in hoofdpijn. Ik laat me ook daarvoor behandelen bij de fysio doormiddel van naalden. Dit helpt vaak even. Soms zelfs wel een week ofzo. Ik heb nu een afspraak staan bij acapuntuur. Dit schijnt ook erg te helpen voor heel heel dingen. Ook hoofdpijn/migraine nekpijn rugpijn etc.

    Dank je wel voor je berichtje.

    Groetjes Yomi

    • madelonsophie

      Hi Yomi,

      Dankjewel voor je reactie!
      Wat betreft het kussen: het bevordert inderdaad een betere zithouding en dat was iets waar bij mij wel een valkuil dus daarvoor is het een goede aanschaf. Of migraine erbij hoort, ik denk niet als directe link maar wel zoals jij beschrijft door het kaakklemmen/nekpijn. Dat kan op die manier weer extra triggers geven denk ik. Accupunctuur heb ik nog niet geprobeerd, maar wil ik wel nog eens een kans geven.

      Wat betreft de pijn in armen, ik ken het van het knakken etc wel. Heb ook weleens een dag dat het lijkt alsof het niet helemaal “goed” zit. Dan zeurt het een dagje op een bepaalde plek (vaak pols) en de dag erna is het weer weg. Dus ik denk dat dat wel lijkt op hoe jij het beschrijft?

      Hopelijk vind je een manier om er steeds beter mee om te kunnen gaan!

      Groetjes Madelon

  • Yomi

    En heb jij trouwens ook pijn in je arm(en)?
    Ik heb vaak een zeurende pijn in vooral mijn rechterarm. Ook knakt dat vaak, net als mijn rechtervoet. En als ik moet schrijven krijg ik pijn in mijn hand. Ook daarna nog. Met mixen/roeren in een zware pan met eten krijg ik enorm snel en veel last van mijn arm. Zelfs de volgende dag voelt het extra zwaar.
    Wat een geklaag hé haha.
    Ik ben benieuwd of je dit misschien ook herkent..

    Groetjes, Yomi

    • Esmee

      Hoi hoi,

      Wat fijn om te zien dat er iets bestaat waar wij het er samen open en eerlijk over kunnen hebben.
      Ik heb vanaf jongs af aan altijd al moeie spieren gehad en met gym heb ik nooit de handstand kunnen maken zonder gelijk door mijn armen te zakken. Na bv een zwemfeestje of schoolreisje was ik de dag erna nog steeds heel erg moe. Vaak zelfs gedacht en gehoord dat ik lui was.
      Toen ik 13 was knieoperatie door kraakbeen afgebrokkelt fysio kwam er toen achter mijn hypermobiliteit. Behalve mijn knie had ik nog niet veel last.
      Helaas is dit met de jaren ergens geworden nu al helemaal dat ik een tijdelijk zittende baan heb ivm corona en dus veel mensen opzoek waren naar een baan.
      Na verschillende dingen te hebben geprobeerd: meerdere fysio’s , bekkenbodemfysio, accupunctuur, mylogenic en nu osteopaat. Mijn eerste osteopaat had mij behandelt 3x en daarna had ik een week erna een hele heftige reactie/aanval ik mijn hoofd. Ik was met een vriendin gaan wandelen en ineens kreeg ik steeds meer hele heftige hoofdsteken en daardoor werd ik helemaal misselijk, ik kreeg het heet en ik ging zelfs kokhalzen. Ik ben opgehaald vanaf locatie in de avond is zelfs nog de huisartsenpost gebeld die dachten aan een hersenvlies ontsteking dus heel leuk dienstdoende arts aan mijn bed gehad. Pilletjes tegen de misselijkheid gekregen( ze boden 1 versie onder morfine aan maar ik ga niet goed op medicatie). Je moet natuurlijk gewoon plassen en elke keer als ik rechtop moest zitten moest ik al gelijk spugen. ik had constant hoofdsteken dit was vergeleken met gewoon hoofdpijn 100x zo erg ik moest ook mijn hoofd vasthouden. Gelukkig eindelijk kunnen slapen en daarna toen ik naar de wc voelde ik hoeveel pijn heel pijn rug deed. Ik heb 3 dagen lang nog last gehad qua moeheid en hoofdsteken gelukkig wel zonder overgeven dus heel veel geslapen. Osteopaat gebeld en die zei oh ja dan trekken je spieren aan je hersenvlies (alsof dat de normaalste zaak van de wereld was). Nu naar een andere osteopaat die zegt mag niet meer zo ver komen alleen heb ik helaas nu bijvoorbeeld voor het eerst tijdens werd een “aanval” gehad.
      Ik zie helaas niemand over deZe klachten. Tips? Ik word gek

  • Annelies

    Hoi, bij het googlen kwam ik toevallig op deze blog terecht. Het woord hypermobiel, flexibel was me tot voor enkele uren niet gekend. Een tijd terug brak ik een botje in mijn hand en was ook mijn vinger uit de kom. Na enkele maanden fysio werd gemeten hoe buigbaar mijn vinger was. Hier viel op dat de resultaten op enkele punten boven het gemiddelde zaten. Zij was de eerste persoon die me er op aansprak dat ze zag hoe flexibel mijn vingers waren. Maar verder ging dat niet. Al jaren heb ik last van onderrug en bij zittend werk van schouders en rug. Ook bij langdurig stilstaan heb ik lage rugpijn. En mijn heupen kunnen ook zeer pijnlijk aanvoelen. Sinds ik naar lichaamstherapeut ga ben ik me pas bewust dat ik bijna altijd mijn spieren gebruik. Telkens als ik naar een specialist ga krijg ik te horen dat ik veel spieren heb en dat ondanks ik sinds enkele jaren terug sport maar na 6 jaar turnen op niveau heb ik zeker 20 jaar niet meer gesport met uitzondering van de sport op school natuurlijk.

    Nu kan ik mijn blessures wel begrijpen en waarom mijn spieren altijd aan het werk zijn omwille van mijn hypermobiel zijn.

    Ik tennis ook sinds enige jaren en daar ondervind ik soms ook pijn van. Ik ga er dan helemaal tegenaan wat mogelijks niet te best is. Net zoals ik hierboven las over de Squads. Dat vond ik een goede tip om het in beperktere mate te doen en het op te bouwen. En de tip om te blijven bewegen.

    Fijn om te lezen dat je niet de enige bent die er mee moet leven en er is een weg maar dat is uitzoeken wat haalbaar voor je is. Dat zitkussen ga ik ook eens bekijken. Welk type bedoelen jullie dan? Iemand hier een foto van? Of beschrijving?

    Alvast bedankt
    Groetjes Annelies

    • madelonsophie

      Hi Annelies,

      Leuk dat je op mijn blog terecht gekomen bent!
      Je bent duidelijk in een zoektocht van de hypermobiliteit beland. Dat soort testjes worden inderdaad vaak bij de fysiotherapeut gedaan wanneer er een aanleiding voor is. Anders is het iets wat men niet zo snel ontdekt. De belasting op je spieren is duidelijk hoger, omdat het het een en ander moet compenseren dus dat herken ik ook in jouw verhaal!

      Het belangrijkste is inderdaad het uitzoeken van wat jouw lichaam versterkt of juist tegenwerkt. Zo kan juist het versterken van bepaalde spiergroepen helpen zodat ze het beter kunnen opvangen. Wat mij daarnaast altijd verteld is, dat veel bewegen echt bevorderlijk is. Dus wandelingen maken gedurende de dag (het liefst dus ook op een werkdag waarbij je mogelijk veel zit). Het zitkussen wat ik bedoel kun je via google vinden op “Zitkussen Wigvorm”. Dit heeft een hoek waardoor de stand van je bekken, onderrug en daarmee eigenlijk je hele houding anders wordt.

      Mocht je nog meer vragen hebben, laat het gerust weten!

      Groetjes Madelon

  • Sabine

    Hoi Madelon,
    Ik ben mobiel in mijn nek. Al sinds mijn 16e heb ik te kampen met duizeligheidsklachten. Ik heb er op advies vd huisarts zelfs dextrose voor geslikt. Jarenlang wekelijks langs de fysio. Die hebben bepaalde spieren zo slap gemasseerd en mij geen oefeningen gegeven voor juiste kracht herstel.
    Op eigen initiatief langs de chiropractor. Wat een verlichting! Nu eindelijk enige juiste begeleiding (16 jaar later!)
    De klachten zijn erger geworden. Ze gingen de klachten over in aura migraine. Dat begon zo’n 7 jaar geleden. 4dec jl weer gehad nadat het anderhalf jaar goed ging.
    Na een bezoek aan de chiropractor ben ik weer “gereset” maar moet ik weer opnieuw beginnen met alle krachtopbouw. Na zo’n migraine moet ik weer op niveau 0 beginnen…. Nu weer continue krampen in de hals, nek en vaak hoofdpijn, duizelig en richting migraine.. Voelt even weer hopeloos.
    Groetjes

  • Dana

    Ik ben hypermobiel maar niet zo erg dat het me dagelijkse leven beheerst maar wel veel rug klachten. En dan dat sporten om bv af te vallen. Ruim een week spierpijn om dan na weer de volgende week de nieuwe les in te gaan. Heeft me altijd al snel weer houden om er mee door te gaan. Van fitnes tot pilates en zelfs yoga. Alleeen zwemmen was voor mij echt lekker en haalbaar. Nu weer in een sport school bezig. Maar ik denk dat ik jou tip meeneem om gewoon ipv 15 keer de skuat 5 keer te doen. Bedankt voor je blog. Heel verhelderend. Ik ben 37….

  • Anouk

    Dag Madelon!

    Dit bericht komt uit 2019, maar zoals je al merkt: in 2021 vraagt jouw informatie alsnog meer vragen op bij personen die hypermobiel zijn.

    Ik ben momenteel HBO- verpleegkundige en ik merk ik mijn werkzaamheden dat ik snel last heb van mijn onderrug + handen of knakkende knieën. Belangrijk voor mij is dat ik ergonomisch goed werk (soms door tijd tekort niet echt een prioriteit, maar is mijn eigen schuld).

    Mij helpt het enorm om in goede stoelen te zitten waarin ik rechtop zit. Ik zit snel krom (zoals de klokkenluider van notre dame), en door in een goede stoel te zitten corrigeer ik mij sneller. Daarnaast op de werkvloer alles op hoogte brengen waardoor ik niet hoef te bukken + hulpmiddelen gebruiken waardoor ik mijn handen zo min mogelijk belast (1 keer duik uit de kom door steunkousen).

    Privé een goed bed, 1 keer in de maand kussens op draaien op de bank, sporten waarbij ik mijn heupen sterker maak en ten slotte: goed in de gaten houden wanneer mijn lichaam aangeeft dat het op is + dit durven en kunnen aangeven. We moeten ons hele leven met ons lichaam doen, dus de rust pakken en krijgen wanneer nodig is erg belangrijk. Niet doorgaan als het lichaam “NEEEE” roept.

    • madelonsophie

      Hoi Anouk, wat goed dat je mijn blog ook nu nog tegen gekomen bent. Het is inderdaad iets wat natuurlijk niet tijdsgebonden is, dus er zullen zeker mensen tegenaan lopen. Ik vind het heel tof hoe je jouw ervaringen en tips & tricks deelt, want die zijn ongetwijfeld heel nuttig ook voor anderen. Aanpassen en accepteren is denk ik een hele mooie eerste stap. Want door er vervolgens open over te durven zijn, grenzen te durven aangeven, kun je hopelijk stappen vooruit maken! Mooie woorden dus die je met mij/ons deelt!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *