Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Challenge Accepted: Minder Vullen, Meer Voeden #1

Eerder deze week schreef ik op Instagram over een nieuwe uitdaging die ik met mezelf aan ben gegaan. Een challenge die ik zelf in het leven heb geroepen met meerdere redenen. In deze blog deel ik de motivatie om hiermee aan de slag te gaan en hoe ik dit doe!

Minder Vullen, Meer Voeden

Ik zal bij het begin beginnen: de reden dat ik deze uitdaging “Minder Vullen, Meer Voeden” genoemd heb, is omdat mijn huidige voedingspatroon simpel vooral bestaat uit vullen. Vullen met voeding die ik lekker vind, die me een goed gevoel geven (tijdelijk). Boordevol suikers en veel koolhydraten en ongezonde vetten, kortom: (te) weinig van het goede. Dit betekent niet dat al m’n maaltijden in de basis slecht zijn, maar in het algemeen beschouw ik m’n voeding wel als vullen en niet voeden.

Gezondheidsproblemen

Zoals in andere blogs te lezen is, laat mijn gezondheid al enige tijd te wensen over. Toch zorgt dat al enige tijd voor het gevoel dat ik zelf ook iets moet veranderen, los van het medische circuit waarin ik me bevind. Met enerzijds de migraine als motivatie om uit te zoeken of er op het gebied van voedingen winst te behalen is (triggers) en anderzijds met de nieuwe astma-diagnose het doel om gewicht te verliezen, kon ik het niet meer naar mezelf verantwoorden dat mijn gewicht ondertussen alsmaar toenam. Kan ik mezelf eerlijk in de spiegel aankijken en zeggen dat ik alles heb gedaan om me beter te voelen? Nee. Ik ben niet fit, mijn conditie is laag, ik sport al maanden niet én ik ben mijn lichaam aan het vullen, niet voeden. En nu ben ik ready to go om deze challenge aan te gaan!

Doelen

Binnen deze challenge heb ik een aantal doelen voor mezelf bedacht, waar ik stapsgewijs mee aan de slag wil gaan.

  • Afkicken van mijn suikerverslaving
  • Een regelmatiger eetpatroon i.p.v. gedurende de dag vaak eten
  • Meer natuurlijke voeding eten, minder pakjes en zakjes
  • Een actieve leefstijl, minder bankhangen
  • Weer kunnen tennissen zonder klachten op long, spier en conditie vlak

Tijd voor the facts

Eerder deelde ik al vaker mijn gewicht tijdens een proces als deze. Enerzijds als motivatie voor mezelf, anderzijds om te laten zien hoe moeilijk de weg kan zijn. Dat heb ik dan ook al vaak gemerkt, zonder het gewenste resultaat te hebben bereikt. Het is een lastige weg, maar ik ben vol goede moed om stap voor stap aan mijn eetgedrag, eetgewoonten en beweeggewoonten te werken. So, here it is… de harde feiten!

  • Startdatum: 10-02-2020
  • Gewicht: 121,8 kg
  • BMI: 37,6
  • Streefgewicht: 85 kg
  • Resterend: 36,1 kg

Hoe ik dit allemaal ga aanpakken, lees je in de volgende blogs die over dit onderwerp gaan! Ik ben benieuwd of jij ook weleens hebt besloten om van suiker af te kicken? Ik ben benieuwd hoe je dit hebt aangepakt!

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

VERDER LEZEN:
> Lees hier de blogs van “Gezonder Leven”
> Lees hier de blogs over “Migraine”

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *