afvallen gewicht dieet

De afgelopen weken gaat het afvallen helaas niet bepaald van een leien dakje. Ook al lijk ik elke dag goed op te letten op wat ik eet en doe ik mijn best om verleidingen uit de weg te gaan, toch gaf de weegschaal vanmorgen wel anders aan. Ik ben niet afgevallen. Frustrerend en de motivatie verdwijnt bijna als sneeuw voor de zon door zoiets, terwijl zo’n getal natuurlijk echt niet alles zegt. Toch is de verklaring hiervoor is eigenlijk natuurlijk heel simpel: ik zal nog steeds een teveel aan kcal hebben genuttigd, terwijl ik het idee had dat ik hier goed mee op weg was. Valkuil is wel om dit alleen te baseren op een getal en niet te kijken naar dingen die wél goed gaan. In deze blog vertel ik hoe ik dit de komende tijd aan ga pakken en hoe ik probeer mijn motivatie te behouden!

Calorieën tellen

Het is iets wat ik liever niet doe. Of nouja, liever niet elke dag. Maar het is en blijft natuurlijk wel heel erg inzichtelijk. Je kan geen beter beeld krijgen van wat je binnenkrijgt, dan door het bijhouden van je voeding in bijvoorbeeld een app (bijv. Eetmeter of MyFitnessPal). Maar dit maakt wel dat je de gehele dag aan het bijhouden, wegen en tellen bent wat je eet. Bewuster krijg je het niet, maar het is ook wel een beetje belastend.
De komende tijd zal ik dit globaal weer doen, zodat ik op standaard dagen weet of alles under control is.

afvallen gewicht dieet

(On)bewust eten

Hoe vaak eten we zonder dat we het echt door hebben? Of zonder dat we heel bewust de smaken van het eten proeven? In mijn geval is dit een belangrijk probleem en dat realiseer ik me, da’s gelukkig al stap 1! Mijn eetgedrag/-gewoonten heeft een bepaalde vorm of patroon aangenomen waardoor ik op dit moment het gewicht heb bereikt dat ik nu weeg. Dat kan dus geen gezond gedrag zijn. Het (niet-)bewust eten is daar een onderdeel van. Zo kan ik iets al op hebben, zonder dat ik het eigenlijk doorhad. Zonder dat ik er van genoten heb. Dit resulteert vervolgens snel in herhaling. Eten terwijl je eigenlijk geen trek hebt, eten omdat het er bij hoort, eten alsof je leven er vanaf hangt… allemaal onbewuste patronen met als gevolg dat ik meer eet dan dat ik zou moeten. Gedrag, het is een lastige. Maar het is er ook eentje die wel veranderd kán worden, met – als je het goed aanpakt – levenslang (positieve) gevolgen. Het traject dat ik volg bij de gewichtsconsulente legt hier duidelijk de focus op. De focus op het emotionele/gedragsaspect, want afvallen kan op wilskracht, maar dat is heel vaak onvoldoende om het resultaat te bereiken dat je wilt. Ook geeft dat vaak het crash-dieet scenario, met als gevolg daar op weer het jojo-effect – been there, done that. De knop moet om, om gedrag te gaan veranderen. En dat kost tijd en gaat met ups & downs. Waar ik zelf snel de neiging heb om te balen van het getal op de weegschaal, probeer ik nu te focussen op welke stappen ik in mijn gedrag al wél heb gemaakt want die maken het verschil voor your future self. Daarom ga bijhouden welke stappen in de goede richting ik al gemaakt door dit elke dag op te schrijven. Zo blijf ik bewust van de stappen die ik maak in de goede richting en kan ik hiervan leren.

“Vandaag ging goed omdat…”

  • Bijv. “Omdat ik de taart op werk heb overgeslagen”

Facts | Week #7

  • Start (27 februari 2019)
    Gewicht: 116,5 kg
  • Week #7
    Gewicht: 114.4 kg (-2.1 kg)

Ik ga druk aan de slag met deze bewustwording van mijn gedrag. Over 2 weken op woensdag lees je weer een nieuwe update op by Madelon Sophie. Tot dan? ❤︎

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *