Inmiddels ben ik alweer een maandje bezig en heb ik met de huidige tips & trics een beetje een standaard dagmenu gevormd voor mezelf. Vooral de dagen dat ik de hele dag op werk / school werkt dit goed om aan te houden. Op een vrije dag of in het weekend vind ik dit net een beetje lastiger. Wellicht voor jou interessant om te lezen wat ik zo ongeveer dagelijks eet en welke keuzes ik daarbij maak. Onthoud wel dat het dagbudget aan kcal enorm verschilt per persoon, dus dat je voor jezelf een persoonlijk advies zou moeten inwinnen bij iemand die daar voldoende verstand van heeft!

Persoonlijke factoren

Met mijn lengte en gewicht kun je wel stellen dat ik een andere hoeveelheid zou mogen eten dan een smal gebouwde vrouw zonder overgewicht. Dit komt omdat mijn verbranding van energie (en dus kcal/eten) in rust hoger ligt. Dit betekent dan eveneens dat ik om af te vallen, nog steeds redelijk wat mag eten en dus niet uitkom op een 1500 kcal dagmenu.

Voorbeeld van een dagmenu

Ontbijt

  • 2 boterhammen volkoren (165 kcal)
  • pindakaas beleg (165 kcal)
  • glas drinkyoghurt (75 kcal)

Tussendoortje

  • Fruit bijv. appel, banaan (80-120 kcal)

Lunch

  • 4 boterhammen volkoren (330 kcal)
  • mager broodbeleg bijv. smeerkaas, kaas 30+, filet americain, sandwichspread (30-80 kcal per 2 boterhammen)

Tussendoortje

  • groente-snackmix met komkommer, wortel en cherrytomaat a 300 gram (85 kcal)
  • eierkoek klein of muesli-reep (100 kcal)

Diner

  • Streef zoveel mogelijk naar 200 gram groente, 100 gram (mager) vlees, 200 gram aardappel of vergelijkbaar
  • Zo min mogelijk sausjes

Tussendoortje

  • bakje kwark of yoghurt a 250 gram (100 kcal)
  • koekje bij de koffie (max 100 kcal)

Samen komt dit uit op 1800- 2100 kcal per dag. De ene dag ligt het meer bij de 1800, de andere dag meer bij de 2100. Daarnaast heb ik ook de mogelijkheid om wekelijks bij gelegenheid een “weekjoker” te gebruiken, wat bijvoorbeeld een patatje als diner of een glaasje wijn prima in te plannen maakt. Hierdoor kom ik wekelijks uit op een aantal kcal waarmee ik zowel gewicht kan verliezen, maar niet alles hoef te vermijden en vormen bepaalde sociale gelegenheid in principe geen groot probleem.

Facts | Start – week #4

Deze week niet echt een spétterend resultaat, maar het is en blijft een feit dat ik wel weer een beetje gewicht kwijt ben geraakt en dat is nou net de bedoeling.

  • Start (27 februari 2019)
    Gewicht: 116,5 kg
  • Week #4 
    Gewicht: 113,9 kg (-2,6 kg)

Hopelijk heeft deze blog jou een goed beeld gegeven van wat ik zoals eet op een dag. Samen met een gewichtsconsulente volg ik een traject om zo hopelijk gewicht te verliezen. Volgende week woensdag lees je weer een nieuwe update op by Madelon Sophie.
Tot dan? ❤︎

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *