Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Gezonder leven #17 | Oktober update & beweegrichtlijn

In de vorige blog van Gezonder Leven deelde ik een update van de wandelkilometer-challenge met jullie. Nu de maand oktober afgerond is, staat er natuurlijk een nieuwe update klaar. Of ik het doel ga halen? Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar de motivatie is best goed en dat is natuurlijk het begin!

Oktober resultaten

  • 19 wandelingen (in 31 dagen)
  • 39,1 kilometer afgelegd
  • 7:25 uur in totaal aan wandelingen in de buitenlucht

Eigenlijk ben ik best wel trots op het resultaat van de maand oktober. Met 21,3 kilometer in augustus en slechts 14,8 kilometer in september is de 39,1 kilometer van deze maand wel echt een prestatie voor mij. Ik heb enorm genoten van alle wandelingen, veelal in een mooi zonnetje. Eenmaal terug van zo’n wandelingetje kon ik met een voldaan gevoel neerploffen op de bank met een kopje thee. Conditioneel merk ik (nog) geen verschil, de wandelingen vallen me soms best nog wel zwaar en zeker bij een wat langere wandeling voel ik het zelfs in mijn spieren. Neemt niet weg dat elke stap een stap in de goede richting is en ik hier uiteindelijk natuurlijk baat bij zal gaan hebben.

Tussenstand wandelingen

Ik heb deze maand weer een mooie mijlpaal gepasseerd: de 75 kilometer. Om mijn doel van de #wandelkilometers2019 challenge van 250 kilometer te halen in de krappe 2 maanden die nog resteren, moet ik echter wel flink aan de bak.

  • 75,3 kilometer
  • 14:15 uur aan wandelingen

Zo moet ik de komende 2 maanden (59 dagen tot oud en nieuw) dagelijks 3 kilometer gaan wandelen om het te halen. Op zich klinkt dat best wel haalbaar, mits ik dit elke dag voor elkaar krijg (of andere dagen langere wandelingen maak). I mean… hoe tof zou het zijn als dit lukt! Het contrast met wat mij de afgelopen maanden gelukt is, is echter behoorlijk groot. Zo moet ik de maand november zo’n 80 kilometer aan wandelingen gaan maken en in december zo’n 90 kilometer. Kortom, meer dan ik de afgelopen 3 maanden in totaal gewandeld heb. MAAR: een haalbaar doel betekent ervoor gaan, toch?!

Beweegrichtlijn

Er zijn maar weinig periodes in de afgelopen jaren dat ik echt heb voldaan aan de beweegrichtlijn (2017) van de gezondheidsraad. Zeker de afgelopen maanden-jaren niet. Nu ben ik van nature niet echt een heel sportief persoon, maar mede door mijn opleiding ben ik wel gemotiveerd hier verandering in te brengen. Enerzijds omdat ik continue met mijn neus op de feiten wordt gedrukt en anderzijds omdat ik eenmaal in het werkveld ook in zekere zin een voorbeeldfunctie zal hebben. Overgewicht, inactiviteit en fysieke klachten lijken me nou niet het ideale voorbeeld voor anderen en tevens niet het fijnst om zelf te werken. De beweegrichtlijn houdt simpelweg het volgende in:

beweegrichtlijn 2017
Beweegrichtlijn 2017

In mijn geval (en waarschijnlijk voor jou net zo) betekent dit dus:

  • Minimaal 150 minuten per week matig tot zwaar intensieve inspanning (wandelen/fietsen tot hardlopen/voetballen)
  • Minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten

Kortom, er is werk aan de winkel! Door deze wandelchallenge (#wandelkilometers2019 via Instragram) vol te houden en te volbrengen zou ik in ieder geval voldoen aan de eerste eis van de richtlijn. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat het me ongetwijfeld een gezonder en fitter lichaam zal brengen en dáár doe ik het allemaal voor. Het jaar eindigen met een goede fysieke basisconditie om in 2020 hopelijk alleen maar verder te kunnen gaan knallen #eindejaarsvoornemens!

SOCIALS | FB | INSTA | PINTEREST | BLOGLOVIN’ | YOUTUBE

VERDER LEZEN:
> Meer blogs lezen in de categorie “Gezonder leven”?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *