logeren
Gezond(er) leven,  Madelon Sophie

Gezonder leven #12 | Lief zijn + gewichtsupdate

Het is weer drie weken geleden sinds de vorige update, dus tijd voor een nieuwe. Deze keer een blog met uitgebreide tussenmeting, inclusief het aantal centimeters dat ik in de tussentijd verloren ben. Heel fijn natuurlijk, maar belangrijker blijft: hoe is mijn eetgedrag? Hoe ga ik om met stress en voeding, met chaotische weken? Hoe verleidelijk het ook is om vooral te kijken naar de resultaten op de weegschaal, zo moeilijk is het om continue kritisch te blijven kijken naar mijn eigen gedrag. Lees je mee?

Stress, ziek en chaos

Zoals eigenlijk bij iedereen, gingen de afgelopen weken met ups en downs. In mijn geval begon dit met in eerste instantie een hele grote “UP”, waarbij ik vol motivatie bezig was met het bijhouden van mijn voeding in een app en zonder moeite me kon weerhouden van alle verleidingen. Een week later kwam er chaos op mijn pad: met een migraine-aanval debuut begon ik deze week en later volgde zelfs nog een tweede. De dagen er tussen bestonden uit, onregelmatigheid, een slechte / geen planning en een dagje naar de Efteling. Kortom, in mijn geval een hoop ingrediënten om de teugels een beetje los te laten en minder bewust te zijn van voeding & beweging.

Lief zijn voor jezelf…

Aldus Annouschka (Grip op je eetgedrag, website is in ontwikkeling), de gewichtsconsulente waar ik mijn traject volg. Soms voelt het juist om te kiezen voor het ongezonde pad, in tijden van drukte en chaos. Door prioriteiten te leggen op al het andere wat ó zo belangrijk lijkt, in vergelijking met het traject wat ik voor mezelf volg, voor mijn gezondheid. Zodra ik stress krijg, denk ik al snel dat die focus op gezondheid wel even kan wachten en vervolgens stijgen werk en studie zonder na te denken naar boven op het prioriteitenlijstje. Maar toen ik op de feiten werd gedrukt bleek de conclusie uiteraard anders. Want beantwoord deze vragen maar eens voor jezelf: Kun je wel goed functioneren op werk of studie als je niet genoeg slaapt? Nee. Als je onvoldoende eet overdag en te weinig vitamines binnen krijgt? Nee. Als je weinig beweegt en je daardoor futloos voelt? Nee. Als je te weinig ontspanning gunt aan jezelf? Nee! Uiteindelijk weten we deze antwoorden natuurlijk allemaal wel, maar je eigen gezondheid zien als de nummer 1 prioriteit is lastiger, terwijl je niet zonder kunt. Een mooie boodschap om over na te denken en mee te nemen in bepaalde keuzes. Laten we niet vergeten dat je gezondheid vanzelf op de rem trapt als je te lang niet lief bent voor jezelf en dat mag ik uit ervaring zeggen. Een burn-out is dan natuurlijk het uiterste, maar het begint allemaal in de kleine stapjes en de bewustwording ervan. Dus remember: BE NICE!  ❤︎

De feiten | week #14

  • Start (27 februari 2019)
    Gewicht: 116,5 kg
    BMI: 36,0
  • Week #14 (5 juni 2019)
    Gewicht: 111,3 kg (- 5,2 kg)
    BMI: 34,4
    > BMI 30 – 39.9 valt in de categorie ernstig overgewicht.
  • Centimeters kwijt?
    Bij de start heb ik naast wegen, ook met een meetlint het een en ander gemeten om nog meer vergelijkingsmateriaal te hebben voor dit traject. Dit voerde ik deze week nogmaals uit en dat gaf mooie resultaten zoals je hieronder kunt zien. Ik heb hierbij uiteraard zoveel mogelijk geprobeerd op dezelfde manier te meten als de eerste keer. 

    Borst: – 1 cm
    Taille: – 3 cm
    Buik:
    – 5 cm 
    Heup:
    – 1 cm
    Bovenbeen:
    – 5 cm

Zo. Dat was ‘m weer voor nu. Over twee weken lees je weer een nieuwe update! Zorg je in de tussentijd goed voor jezelf?
Liefs!

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *