portret by madelon sophie

Twee weken schreef ik dat ik drie weken lang niet op de weegschaal zou gaan staan. Dat dat eigenlijk veel moeilijker was dan gedacht, wist ik toen nog niet. Best opvallend eigenlijk, want blijkbaar was het een behoorlijke gewoonte om tijdens het proces om gewicht te verliezen dit te checken met de weegschaal. Ja, at the end is dat een heel fijn meetinstrument om te kijken wat je bereikt hebt. Maar het geeft niks weer van alle processen die daaraan vooraf gegaan zijn. Of dit op een gezonde manier is gebeurd met duurzame aanpassingen of ongezond door een crashdieet te volgen (wat natuurlijk helemaal niet duurzaam is). Toch schrijf ik vandaag weer een update mét gewichtsupdate, zoals beloofd. Je leest het in deze blog!

Weeggedrag

Het niet wegen is niet helemaal gelukt. Ik ben tussentijds namelijk één keer op de weegschaal gaan staan. Maar de drang om het te doen was wel vaker dan die ene keer afwezig. Gek he? Bijna alsof dat het enige is waar het op draait en ik begin te leren dat dat nou juist niet zo is. Dat verhaal met duurzaam afvallen bedoel ik dus. (Eet)gedrag is een interessant fenomeen vind ik. Waar ik hier eerst niet echt bewust van was, herken ik nu niet alleen bij mezelf duidelijke patronen maar ook bij anderen. Interessant is wel dat je daar enigszins voor open moet staan denk ik. Toen ik zo’n 3 maanden geleden hiermee begon was ik dat nog niet en had ik nog niet zo sterk de overtuiging dat werken aan een (langzame) gedragsverandering béter is dan vol motivatie in een specifiek dieet duiken met snel resultaat. Gelukkig sta ik nu volledig achter de manier waarop ik het probleem nu probeer aan te pakken en word ik er steeds beter. De weegschaal heeft daar dus eigenlijk weinig mee te maken.

De feiten | week #11

  • Start (27 februari 2019)
    Gewicht: 116,5 kg
  • Week #11 (15 mei 2019)
    Gewicht: 112,4 kg (-4,1 kg)

De komende weken

Er zijn een aantal punten waar ik de komende tijd aan zal gaan werken/op focussen. Zo ga ik de weegschaal weer (proberen te) laten staan tot mijn afspraak met de gewichtsconsulente (over 3 weken). Verder verstoppen dan maar? Daarnaast ga ik ook meer focussen op het eetritme op werkdagen, inclusief mijn vrije dag op woensdag. Een mooi doel is namelijk om in ieder geval deze 5 dagen van de week steady te zijn in eetgedrag. Het weekend heeft geen vrijbrief, maar op dit moment iets minder focus. Tot slot ga ik vaker wandelen en proberen dit vol te houden/in te bouwen in het ritme. Een rondje na het avondeten bijvoorbeeld, ook al is dit maar een blokje om van een kwartiertje. Dit gaat niet het verschil maken voor het afvallen, maar heeft wel een hoop andere voordelen. Daarover later meer!

Over 2 weken komt de volgende update online op by Madelon Sophie!
Zie ik je dan weer?
Liefs! ❤︎

Eén gedachte over “Gezonder leven #11 | Gewichtsupdate”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *