Het is weer tijd voor een update. Nummer 10 alweer van 2019. Ik ben inmiddels 9 weken lang bezig met mijn missie voor een gezonder eetpatroon en eetgedrag. Dit doe ik samen met een gewichtsconsulente en dat geeft een hoop interessante inzichten. Inzicht in mijn eigen valkuilen vooral en dat is heel erg fijn! Zo gaf zij mij ook het idee mee om een tijdje niet op de weegschaal te gaan staan. Waarom? Je leest het in deze blog!

Motivatie

De afgelopen weken wisselde mijn motivatie op hetzelfde tempo als de verandering van het weer. De ene dag zat ik netjes in het regime en ging ik met een trots gevoel naar bed. De andere dag kon ik het weer niet laten en had ik een eetbui of andere ongecontroleerde eetpatronen. Kenmerkend aan dit verloop was daarnaast ook dat ik enerzijds heel erg de “houvast” van een dieet(plan) miste, maar anderzijds ook zeker de waarde van dit hele proces inzie inclusief de redenen om vooral géén dieet te volgen. Toch bleek het vasthouden van deze motivatie erg lastig, dus besprak ik dit met mijn gewichtsconsulente. Een aantal tips volgden, waaronder iets met die weegschaal…

Weegschaal of spiegel?

Iedereen zal een ander “ritme” hebben wat betreft het wegen. Als ik bezig ben met het verliezen van gewicht, vind ik de weegschaal een heel belangrijk, leidend ding. Maar ja, ook wel enorm confronterend. Zo is het natuurlijk super fijn om na een dagje braaf binnen de calorietjes, de volgende ochtend lichter te zijn. Maar zo snel gaat dat natuurlijk helemaal niet. Een beetje bedrog dus. Net als wegen de ochtend na een uitgebreid diner net zo nietszeggend is. Je houdt daardoor vocht vast en daardoor weeg je sowieso meer. En toch trapte ik precies in deze valkuil. Motiverend na een dagje goed bezig te zijn geweest, maar ook lekker confronterend als ik me na het weekend ging wegen. Gevolg? Demotivatie. Want het leek gelijk alsof ik alles de rest van de week voor niets gedaan had. Gevolg? Geen discipline om de boel weer in de houd te houden. Gevolg? Te veel en ongezond eten. Gevolg? Aankomen. Yep. En zo geschiedde. Toen mij werd geadviseerd die weegschaal weg te doen, moest ik vooral lachen. Want huh, dat is mijn MOTIVATIE. Maar nee, het is mijn grootste DEMOTIVATIE. Dus toen maakte ik de afspraak met mijzelf om pas weer te wegen bij de volgende afspraak met de gewichtsconsulente: 3 weken later. Elke ochtend twijfel ik weer of ik niet stiekem toch even zal gaan wegen, omdat het ik het nu eigenlijk best goed volhoud (het lijkt bijna een verslaving). Maar nee, 15 mei is écht pas weer de eerste keer en dan hoop ik dat ik trots mag zijn op het resultaat dat ik heb bereikt met het maken van gedragskeuzes. Gezonde gedragskeuzes.

Facts | Week #9

  • Start (27 februari 2019)
    Gewicht: 116,5 kg
  • Week #9
    Gewicht: 2 weken geleden 114.4 kg (-2.1 kg), nu… it’s a mystery! 🙂

Overig 2 weken, jawel, op 15 mei plaats ik weer een nieuwe update. Ben jij ook nu al zo benieuwd wat het resultaat na 11 weken gedragsveranderingen doormaken is? Nee, het zal nooit een record zijn. Maar de échte winst van al deze weken is voor mijzelf, voor de rest van mijn leven.
Tot de 15e, liefs! ❤︎

2 gedachten over “Gezonder leven #10 | Waarom ik mij 3 weken niet weeg”

  • Ik ben enige maanden bezig met sporten, gezonder eten en niet op de weegschaal staan. Ja, 1 keer per maand ongeveer bij de sportschool waarbij o.a. ook mijn verpercentage, waterpercentage en spiermassa worden gemeten.
    Op de weegschaal kom ik juist meer aan, maar mijn shirts en broeken zitten wel losser en mijn riem kan reeds enige tijd nog een standje strakker.
    Mijn tip? Lekker bewegen (indien mogelijk) en alleen snoepen beperken tot het weekend, je wil tenslotte niet weer terug maar die te strakke truitjes en mensen waarvan je wéét dat ze naar je kijken als je voorbij een terrasje loopt. Dat is mijn motivatie: niet meer aan mijn helmpjes willen trekken in de zomer en leuke jurkjes dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *